اين وبلاگ اجتماعي معرفي اثار ومطالب گوناگون در ايران اسلامي مي باشد



طول عمر برخی جانوران

طول عمر برخی جانوران

  • ـ گوسفند ۱۰ سال
  • ـ خرگوش ۶ تا ۱۰ سال
  • ۰ـ زنبور عسل ۲ سال
  • ـ ملخ یکسال
  • ـ مورچه یکسال
  • ـ قورباغه ۱۵ سال
  • ـ گربه ۱۵ سال
  • ـ گرگ ۱۰ تا ۱۵ سال
  • ـ بلبل ۱۲سال
  • ـ مار ۱۰ سال
  • ـ اسب ۲۵ تا ۳۰ سال
  • ـ گاو ۲۵ سال
  • ـ پرستو ۱۸ سال
  • ـ سگ ۱۵ تا ۲۵ سال
  • ـ خرچنگ ۲۰ سال
  • ـ میمون ۴۰ سال
  • ـ شتر ۳۵ تا ۴۰ سال
  • ـ لک لک ۳۵ تا ۴۰ سال
  • ـگوزن ۲۵ تا ۴۰ سال
  • ـ عقاب ۳۰ سال
  • ـ کلاغ ۵۰ سال
  • ـ خرس ۵۰ سال
  • ـ شیر ۵۰ سال
  • ـ مرغ ماهیخوار ۵۰ سال
  • ـ سوسمار ۴۰ سال
  • ـ لاک پشت ۱۰۰ سال
  • ـ طوطی ۱۰۰ سال
  • ـ فیل ۱۰۰ سال
  • ـ سلطان ماهی ۱۰۰ سال
  • ـماهی آزاد ۱۰۰ سال
  • ـ پشه ۶ ماه
  • ـ مگس ۳ تا ۴ ماه
  • ـ پروانه ۲ماه
  • ـ گورخر ایرانی ۴۰سال

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


عید نوروز چگونه شکل گرفت

 

عید نوروز چگونه شکل گرفت

 

 

انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

 

 پیدایش جشن نوروز 

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

 

روایت های اسلامی درباره نوروز

آورده اند كه در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین كه پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید كه این چیست؟ گفتند كه امروز نوروز است. پرسید كه نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری، در این روز بود كه خداوند عسكره را زنده كرد. پرسیدند عسكره چیست؟ فرمود عسكره هزاران مردمی بودند كه از ترس مرگ ترك دیار كرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند. سپس آنان را زنده كرد وابرها را فرمود كه به آنان ببارند از این روست كه پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول كرد و جام را میان اصحاب خود قسمت كرده و گفت كاش هر روزی بر ما نوروز بود.

و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس كه گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است كه ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یكدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند كه این بزرگداشت نوروز به علت امری كهن است كه برایت بازگو می كنم تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی ، روز نوروز روزی است كه خداوند از بندگان خود پیمان گرفت كه او را بپرستند و او را شریك و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است كه آفتاب در آن طلوع كرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شكوفا و درخشان شد. همان روزی است كه كشتی نوح در كوه آرام گرفت. همان روزی است كه پیامبر خدا، امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از كعبه به زیر افكند. چنان كه ابراهیم نیز این كار را كرد. همان روزی است كه خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت كنند. همان روزی است كه قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می كنند و همان روزی است كه قائم بر دجال پیروز می شود و او را در كنار كوفه بر دار می كشد و هیچ نوروزی نیست كه ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.

 

جشن نوروز

 

جشن نوروز دست كم یك یا دو هفته ادامه دارد. ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یك ماه می نویسد: « چون جم درگذشت پادشاهان همه روزهای این ماه را عید گرفتند. عیدها را شش بخش نمودند: 5 روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، 5 روز دوم را به اشراف، 5 روز سوم را به خادمان و كاركنان پادشاهی، 5 روز چهارم را به ندیمان و درباریان ، 5 روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران. ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز، دست كم از پنجه و «چهارشنبه آخر سال» آغاز می شود و در «سیزده بدر» پایان می پذیرد. ازآداب و رسوم كهن پیش از نوروز باید از پنجه، چهارشنبه سوری و خانه تكانی یاد كرد.

 

پنجه (خمسه مسترقه)

بنابر سالنمای كهن ایران هر یك از 12 ماه سال 30 روز است و پنج روز باقیمانده سال را پنجه، پنجك، یا خمسه مسترقه، گویند. این پنج روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت كه در هیچ یك از ماه ها حساب نمی شود. مراسم پنجه تا سال 1304 ، كه تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یك روز قرارداد، برگزار می شد.

 

میر نوروزی

از جمله آیین های این جشن 5 روزه، كه در شمار روزهای سال و ماه و كار نبود، برای شوخی و سرگرمی حاكم و امیری انتخاب می كردند كه رفتار و دستورهایش خنده آور بود و در پایان جشن از ترس آزار مردمان فرار می كرد. ابوریحان از مردی بی ریش یاد می كند كه با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می كرد و چیزی می گرفت. و هم اوست كه حافظ به عنوان « میرنوروزی» دوران حكومتش را « بیش از 5 روز» نمی داند.

از برگزاری رسم میر نوروزی، تا لااقل 70 سال پیش آگاهی داریم. بی گمان كسانی را كه در روزهای نخست فروردین، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در كوچه و گذر وخیابان می بینیم كه با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می كنند و پولی می گیرند بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب «میر نوروزی» و «حاكم پنج روزه » است كه تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند: «حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه».

منبع : مجله موفقیت



:: برچسب‌ها: عید نوروز چگونه شکل گرفت,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


معرفی گردشگاهای ایران غار یخ مراد

غار یخ‌مراد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

مختصات: ۳۶°۷′۲۳.۸۲″ شمالی ۵۱°۱۶′۹.۵۹″ شرقی / ۳۶.۱۲۳۲۸۳۳° شمالی ۵۱.۲۶۹۳۳۰۶° شرقی / 36.1232833; 51.2693306

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس می‌باشد. فاصلهٔ این غار از تهران در حدود ۶۵ کیلومتر می‌باشد. دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیتهای اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانهٔ این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماههای اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

نکتهٔ قابل توجه این غار مطبق بودن آن می‌باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند.

مجید کاشیان غار نورد حرفه‌ای باشگاه دماوند و ترسیم کننده نقشه غار در توضیحات این غار آورده‌است: «در گذشته مردم بومی بر این باور بوده‌اند که یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان خاصیت شفا دهنده دارد. و وجود کهنه‌های آویخته (دخیل) به دهانه اصلی و درون غار در گذشته که باعث نام گذاری روستای مجاور به کهنه ده شده گواه این ادعا است».

علی جوانشاد غار نورد و کاشف پیشکسوت باشگاه دماوند در کتاب غار و غار نوردی در مورد تاریخ شکل گیری این غار آورده‌است: «به علت وجود فسیلی بر روی سنگ بزرگی در نزدیکی دهانه اصلی از گونه نرمتنان دریایی مربوط به دوره سوم زمین شناسی به نام (کاردیتا- KARDITA) این نظریه که غار در حدود پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا بوجود آمده از صحت بیشتری برخوردار است». (رجوع به کتاب غار و غارنورد – نوشته علی جوانشاد).

  • برای بازدید کامل از این غار نیاز به وسایل حرفه‌ای غارنوردی می‌باشد.

منابع و جستارهای وابسته

  • وب گاه ژئوتوریسم ایران
  • وبلاگ دیواره بلند و تنگشتان سرمازده

 

با تشکر از ویکی پدیا دانشنامه ازاد


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


تعیین قیمت یک سنگ قیمتی

تعیین قیمت یک سنگ قیمتی

 


تعیین قیمت یک سنگ قیمتی، مانند یک الماس، قبل از خرید آن امری حیاتی است. هر قدر بیشتر در مورد ارزش یک سنگ قیمتی طبیعی بیشتر بدانید، پولی که برای آن خرج خواهید کرد به قاعده‌تر خواهد بود.  

هر سنگی منحصر به فرد است و عواملی وجود دارند که بر روی قیمت آن اثرگذارند، مانند وزن و اندازه سنگ قیمتی (قیراط)، غلظت و نوا (رنگ)، وجود لکه‌های داخلی (وضوح و تمیزی) و ابعاد و درخشش (برش). تمرکز بر این عوامل باید برای شما بسیار مهم باشد و سنگ قیمتی طبیعی را انتخاب کنید که استانداردهای شخصی شما را در زمینه زیبایی و ارزش تأمین نماید.

هیچ ترتیب خاصی برای اهمیت چهار عامل فوق‌الذکر وجود ندارد. برای مثال اگر شما اندازه را به رنگ ترجیح دهید، می‌توانید یک یاقوت سرخ دو قیراطی با رنگ ضعیف‌تر را با همان قیمت یک یاقوت خون کفتری یک قیراطی انتخاب نمایید. این مسائلی مربوط به ترجیحات فردی است، اما همواره به یاد داشته باشید که هر چهار عامل همگی مهم هستند.

قیراط

سنگ‌های قیمتی، مانند الماس‌، به قیراط فروخته می‌شوند که واحدی از وزن است. امروزه یک قیراط دقیقاً برابر با 0.2 گرم می‌باشد. هر قدر قیراط یک سنگ قیمتی افزایش یابد، قیمت آن با نرخی فزاینده افزایش می‌یابد. چرا؟ چون هر چقدر سنگ قیمتی بزرگ‌تر باشد به طور فزاینده‌ای نادرتر خواهد بود. برای مثال کمتر از یک در یک میلیون سنگ قیمتی خام یاقوت سرخ استخراج شده به اندازه‌ای بزرگ هستند که بتوان با آن یک سنگ تراش خورده یک قیراطی یاقوت سرخ ساخت. پس به ازای افزایش هر قیراط در وزن، شما عموماً مبلغ بیشتری پرداخت خواهید کرد، نه تنها در کل، بلکه به ازای قیمت هر یک قیراط آن. جدول زیر ارتباط متعارف بین قیمت سنگ‌های قیمتی با کیفیت برابر و افزایش وزن قیراط برای سنگ‌های قیمتی نادر و ارزشمندی مانند تساوریت ، یاقوت کبود ، یاقوت سرخ ، زمرد ، الماس ، اسپینل و... را نشان می‌دهد. اما برای برخی دیگر از سنگ‌ها مانند آمیتیست ، سیترین و زیرکن ، قیمت به ازای هر قیراط با افزایش وزن خیلی افزایش نمی‌یابد. حال اجازه دهید مثالی از یک یاقوت سرخ خون کفتری با کیفیت بالای برمه‌ای بزنیم:

وزن قیراط

1

2

3

قیمت به ازای هر قیراط

5.000 دلار

10.000 دلار

20.000 دلار

قیمت کل

5.000 دلار

20.000 دلار

60.000 دلار

 قیمت یک یاقوت سرخ 3 قیراطی به دلیل ارزش فزاینده قیمت هر قیراط اضافه‌تر، خیلی بیشتر از 3 برابر قیمت یک یاقوت سرخ 1 قیراطی با همان کیفیت است.

اکنون اجازه دهید مثالی از زیرکن آبی پررنگ کامبوجی بزنیم:

وزن قیراط

5

10

20

قیمت به ازای هر قیراط

100 دلار

200 دلار

400 دلار

قیمت کل

500 دلار

2.000 دلار

8.000 دلار

همان طور که ملاحظه می‌فرمایید، قیمت سنگ همگام با افرایش وزن، افزایش می‌یابد اما نه مانند مثال قبلی، چون زیرکن‌ها در اندازه‌های بزرگ‌تر نسبت به یاقوت سرخ، آسان‌تر پیدا می‌شوند. سایر فاکتورها نیز قیمت هر قیراط را برای هر سنگ قیمتی تعیین می‌نمایند، مانند تقاضای بازار.

رنگ

در حالی که هیچ سیستم استاندارد شده‌ای برای قضاوت در مورد رنگ سنگ‌های قیمتی وجود ندارد، بسیاری از جواهرسازان آن را به عنوان مهم‌ترین معیار برای قیمت‌گذاری سنگ‌های قیمتی در نظر می‌گیرند. رنگی که زنده، یکنواخت و اشباع شده در کل سنگ باشد، یک سنگ قیمتی را ارزشمندتر می‌کند.

تغییرات در روشنایی محیط باعث تغییرات بصری در رنگ سنگ‌های قیمتی می‌شود، بنابراین سنگ‌ها با قرار گرفتن در یک پس زمینه خنثی رنگی و در فاصله حدود 10 اینچی منبع نوریِ معادل نور روز و در فاصله 18 اینچی از چشمان بیننده، درجه‌بندی می‌شوند. برخی از سنگ‌های قیمتی رنگ خود را از دست خواهند داد، به عنوان مثال اگر روشنایی محیط از نور روز به نور تابان تغییر کند رنگ‌شان بی رمق می‌شود، یا سایر تغییرات نوری ممکن است بر روی رنگ آن‌ها تأثیرگذار باشد.

در زمان تشریح رنگ، جواهرسازان در مورد سه ویژگی صحبت می‌کنند: نما، اشباع شده‌گی و نوا.

نما به رنگ پایه یک سنگ قیمتی اشاره دارد. چشم انسان قادر است حدود 150 نمای مختلف را تشخیص دهد؛ به هر حال فقط 31 عدد از آن‌ها به طور گسترده در جواهرشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای اکثر سنگ‌های قیمتی کاربرد دارند. سنگ‌های دارای نماهای خالص‌تر عموماً ارزشمند‌تر در نظر گرفته می‌شوند؛ برای مثال، سبز برای تساوریت ها ، آبی برای یاقوت های کبود و قرمز برای یاقوت های سرخ. بعضی وقت‌ها ردپای رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد. تساوریت ها ممکن است در دامنه ای از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به آبی، یاقوت های کبود از آبی متمایل به ارغوانی تا آبی مایل به سبز و یاقوت های سرخ از قرمز مایل به نارنجی تا قرمز مایل به ارغوانی، قرار گیرند.

نما به صورت موقعیت رنگ در چرخ رنگ یا مکان طیفی یک احساس صورت گرفته از رنگ تعریف شده است.

هر سنگ قیمتی متشکل از یک ترکیب منحصر به فرد از مواد معدنی می‌باشد. این امر باعث ایجاد شکستگی‌های کوچک و یا نقص‌های معدنی می‌شود که "آخال" نامیده می‌شوند. با استفاده از ذره بین و یا با نگاه دقیق، جواهرشناسان آخال‌ها و همچنین لکه‌ها یا بی‌نظمی‌های سطحی در سنگ‌های قیمتی را شناسایی می‌نمایند. درجه‌بندی وضوع و تمیزی سنگ‌ها در دامنه‌ای از IF (درون بی عیب و نقص) تا I (پر از آخال) گسترده شده است.

در مورد الماس‌ها، نوع و مکان آخال‌ها بسیار مهم‌تر از وجود آن آخال‌ها بر روی سنگ قیمتی است. مهم است که هر یک از آخال‌ها خیلی عمیق در سنگ نفوذ نکرده باشند، زیرا این ممکن است بر دوام سنگ اثرگذار بوده و موجب ترک یا شکستگی در آن شود. رنگ‌های عمیق‌تر می‌توانند عیوب را بهتر پوشش دهند، بنابراین در سنگ‌های رنگی روشن‌تر بسیار مهم‌تر است که آن‌هایی را انتخاب کنیم که لکه‌ها و آخال‌های کمتری داشته باشند.

بی‌ عیبی در سنگ‌های قیمتی بسیار کمتر از الماس‌ها می‌باشد. سنگ‌های قیمتی با آخال‌های کم یا بدون آخال موجود می‌باشند، اما آن‌ها معمولاً بسیار گران‌تر هستند. حتی اغلب سنگ‌های قیمتی با کیفیت نیز تا حدی دارای لکه می‌باشند. عموماً یاقوت های کبود در جواهرسازی گرایش به سطوح تمیزی بالاتری نسبت به یاقوت های سرخ دارند. یاقوت های کبود با درونی بی عیب خیلی نادر هستند، اما یاقوت‌های سرخ با درونی بی عیب به شدت کمیاب هستند. وقتی که وضوح یک سنگ قیمتی رنگی مورد توجه قرار می‌گیرد، شما باید انتظارات خود را در برابر استاندارد آن نوع از سنگ بسنجید. برخی انواع سنگ‌های قیمتی، مانند آکوامارین، توپاز آبی و سیترین به طور طبیعی دارای لکه‌های کمتری می‌باشند، در حالی که سایر سنگ‌های قیمتی مانند زمرد و یاقوت سرخ گرایش به داشتن نرخ بالاتری از آخال‌های قابل قبول دارند.

در زیر جدولی قرار دارد که درجه وضوح و تمیزی سنگ‌های قیمتی را تشریح می‎‌نماید.

کامل   (IF)

کاملاً تمیز با چشم غیرمسلح و با بزرگ‌نمایی 10 برابری اما نه لزوماً با بزرگ‌نمایی 20 برابری.

بسیار بسیار کم لکه
(VVS1)

کاملاً تمیز با چشم غیرمسلح اما نه لزوماً با بزرگ‌نمایی 10 برابری.

لکه‌های ناچیز
(VVS2)

لکه‌های خیلی خیلی کوچک، غالباً قابل مشاهده از زوایای جانبی.

لکه‌های بسیار کم
(VS)

لکه‌های قابل رویت فقط از طریق بررسی نزدیک اما نه خیلی جدی در نگاه عادی.

لکه‌های کم
(SI)

لکه‌های بیشتر نسبت به VS اما خیلی به طور جدی بر زیبایی سنگ قیمتی در نگاه عادی اثرگذار نیست.

لکه دار (I)

لکه‌ها به وضوح قابل مشاهده هستند، آن‌ها بر انعکاس‌های رنگ و زیبایی سنگ قیمتی اثر گذاشته‌اند.

برش

هیچ سیستم درجه‌بندی پذیرفته شده‌ عمومی برای برش سنگ‌های قیمتی وجود ندارد. به هر حال، برش یک سنگ قیمتی به ابعاد و قرینه‌های آن اشاره دارد. سنگ‌های قیمتی رنگی ارزشمند مانند الماس‌ها معمولاً لوح (table)، تاج (crown)، کمربند (girdle)، خیمه (pavilion) و انتهاء (culet) خواهند داشت.

برخلاف الماس‌ها، سایر سنگ‌های قیمتی یک برش هندسی ایده‌آل برای به حداکثر رساندن درخشندگی ندارند. برای سنگ‌های قیمتی یک برش با کیفیت بالا، کمترین لکه‌ها و آخال‌ها را آشکار می‌کند، عمده وزن سنگ را در زمان نصب آن در جواهر به نمایش می‌گذارد و بیشترین یکنواختی رنگ را نشان می‌دهد.

وقتی که برش "کم عمق" باشد ما می‌توانیم چیزی را ببینیم که آن را روزنه‌ای در یک سنگ قیمتی رنگی می‌نامیم. رنگ بدنه آب‌گونه است و باعث می‌شود نور از بدنه اصلی به بیرون تراوش کند. گسترش نامی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد وقتی که سنگ‌های قیمتی رنگی با خیمه بسیار عمیق تراشیده می‌شوند. این کار رنگ بدنه را تیره‌تر به نظر می‌رساند.

یک سنگ قیمتی با برش مناسب در تمام ابعاد خود قرینه است و متعادل ظاهر می‌شود و سطوح آن نور را در طول سطح به یکسان بازتاب می‌دهند که باعث درخشندگی مناسبی می‌شود. این موضوع با نگاه کردن به سطح بالایی سنگ و تعیین درصد بازگشت نور ارزیابی می‌شود.

برش سنگ بر روی عمق رنگ آن اثرگذار است، برش هر چه عمیق‌تر باشد، رنگ نیز عمیق‌تر خواهد بود. در یک سنگ قیمتی با بیشترین اشباع شده‌گی رنگ، یک برش کم عمق اجازه خواهد داد تا نور بیشتری نفوذ کند، در حالی که در یک سنگ قیمتی با اشباع شده‌گی کمتر، یک برش عمیق‌تر، می‌تواند زنده بودن آن را افزایش دهد.

       



:: برچسب‌ها: تعیین قیمت یک سنگ قیمتی,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


مراسم عروسی و رسومات آن در کشور های مختلف

مراسم عروسی و روسومات آن در کشور های مختلف

 

1-      در کدام کشور به لباس عروس و داماد پول می چسبانند ؟

در کشور های یونان و ترکیه  ، طبق سنت ، میهمانان شرکت کننده در مراسم عروسی ، به جای هدیه به عروس و داماد جوان پول می دهند . آنها اسکنای ها را به لباس عروس و داماد میچسبانند . برای همین ، گاهی وقت ها لباس آنها پر از اسکناس می شود .

 

2-      در کشور ماداگسکار ، ؟

داماد باید قبل از ازدواج ، در برابر عده ای ، برای عروس سخنرانی کند اگر این سخنرانی موفقیت آمیز نباشد ، او باید جریمه ای بپردازد و دوباره سخنرانی کند .

 

3-      در کشور هند ؟

 در روز از دواج با حنا ، که رنگ قرمز تندی دارد . روی دست عروس و داماد نقاشی می کشند .  

 

از کتاب چرا های شگفت انگیز  عنوان مردم و کشور ها

ترجمه : رویا خوئی

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


اولین پلیس های ایران و همراه عکس
آقا محمدخان با انتصاب قاسم‌خان دولّو، اولین گام را در راه تشکیل نظمیه (شهربانی) در تاریخ معاصر ایران برداشت و میرزا شفیع مازندرانی را برای مدیریت امور غیرنظامی شهر گماشت.

به گزارش گروه وبگردی 20:30،  پس از آن، دستگاه اداری ـ دیوانی و اطلاعاتی و امنیتی به میراث رسیده از دورانهای گذشته، به تدریج در نظام جدید پذیرفته شد. از جمله، منصب کلانتر بار دیگر مورد توجه حکمرانان قاجار قرار گرفت و دامنه آن توسعه یافت.

 
 

میرزا ابراهیم‌خان کلانتر که وزیر اعظم و اعتماد‌الدوله سه پادشاه (لطفعلی خان، آقا محمدخان و فتحعلی شاه) بود، نشان از اهمیت و اعتبار سمت و منصب کلانتری در آن روزگار است و نشان می‌دهد که کلانتران اساسا از میان رجال درجه اول کشور و منطقه منصوب می‌شدند. دستگاه اداری و به تبع آن، نظام اطلاعاتی و امنیتی قاجارها طی دوران حکومت فتحعلی شاه و محمدشاه، بر همان پایه‌های سنتی ادامه یافت و نسبت به دوران گذشته تغییر محسوسی در آن مشاهده نشد.

 
منبع :مشرق

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


دریاچه های اتشفشانی زیبا
قله کوه های آتشفشانی پس از فوران های متعدد توسط سنگ های آتشفشانی مسدود می گردند. در بیشتر مواقع آب های حاصل از ذوب برف ها و باران های فصلی باعث پر شدن دهانه آتشفشان ها و ایجاد دریاچه های زیبا در نوک قله کوه ها ودر ارتفاع بالا می گردند.
 

به گزارش 20:30قله کوه های آتشفشانی پس از فوران های متعدد توسط سنگ های آتشفشانی مسدود می گردند. در بیشتر مواقع آب های حاصل از ذوب برف ها و باران های فصلی باعث پر شدن دهانه آتشفشان ها و ایجاد دریاچه های زیبا در نوک قله کوه ها ودر ارتفاع بالا می گردند. در این آلبوم نمونه ای از زیباترین دریاچه های آتشفشانی را مشاهده می نمایید.

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


حکومت ماد ها در ایران

ماد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاهنشاهی ماد
Mādai
۷۲۸ پیش از میلاد–۵۴۹ پیش از میلاد
شاهنشاهی ماد. (۵۵۰ پ. م)
پایتخت هگمتانه
زبان‌(ها) زبان مادی
دین آیین کهن ایرانی
دولت پادشاهی
پادشاه
 - ۷۰۱ پیش از میلاد دیاکو (نخستین)
 - ۶۲۵-۵۸۵ پیش از میلاد هووخشتره
 - ۵۴۹-۵۸۹ پیش از میلاد ایشتوویگو (آخرین)
تاریخچه  
 - هووخشتره قبایل مادی را متحد نمود. ۷۲۸ پیش از میلاد
 - کورش بزرگ با گشودن هگمتانه دولت ماد را سرنگون نمود. ۵۴۹ پیش از میلاد

ماد نام یکی از اقوام ایرانی تبار که در سده ۱۷ پیش از میلاد در سرزمینی که بعدها به نام ماد شناخته‌شد، نشیمن گزید.

بسیاری از مورخان باستان، به صراحت، مادها را «آریایی» خوانده‌اند.واژگان بازمانده از گویش مادی[مانند: Farnah (= فر)؛ Paradayda (= پردیس)؛ Vazraka (= بزرگ)؛ Vispa (= همه)؛ Spaka (= سگ)؛ Mitra (= مهر)؛ Xshayathia (= شاه)] در زبان پارسی باستان، و نیز تصریح «استرابون» به «آریایی» بودن زبان مادها و پیوند و همسانی آن با زبان‌های پارس و بلخ و سغد و سکاهاو نیز کلام داریوش بزرگ ـ که زبان مادها و پارس‌ها را در یک گروه قرار می‌دهد،نشانهٔ از «آریایی» بودن زبان مادهاست.

در اواخر سده هشتم پیش از میلاد مادها در ایران غربی گرد هم جمع شده، نیرو گرفتند و با آشوریان که به آنها یورش برده بودند، جنگیدند و طی جنگ‌هایی که حدود یکصد سال به طول انجامید آنان را شکست دادند و دولتی بنیان نهادند که ۱۲۰ سال فرمانروایی نمود و نهایتاً از کوروش بزرگ شکست خورد.

بناهای مذهبی (معابد) یافته شده در سکونت‌گاه‌های مادهاو نیز نام‌های خاص مادی که با اسامی دینی آریایی ترکیب شده‌اند (مانند: Mazdakku، Bagparna، Auraparnu، Artasiraru، Bagdatti، Bagmashda) به آشکارا تعلق مذهبی قوم ماد را به اندیشه‌ها و آیین‌های دینی هندوایرانی (آریایی) و شاید زرتشتی، نشان می‌دهد.

نام شاهان و سرداران ماد که در متون آشوری و یونانی و پارسی‌باستان ذکر گردیده‌اند (مانند: فْرَوَرتی، اوُوَخْشَترَ، اَرشْتْی‌وَییگَ، شیدیرپَرنَ، تَخمَ‌سپادَ و…) همگی به آشکارا «آریایی» هستند.

برخی مدعی هستند بر پایهٔ نظریهٔ «حضور دیرین مردم آریایی در خاور نزدیک و میانه» که توسط جمعی از تاریخدانان به ویژه جهانشاه درخشانی ارائه شده‌است، واژهٔ «مَدَه» در نوشتارهای میانرودان به نادرست به معنای عام سرزمین ترجمه شده‌است که با برخی از اسناد باستانی سازگار نمی‌باشد. بر پایهٔ این نظریه دست کم از هزارهٔ سوم پیش از میلاد مادها در بخش‌های غربی ایران حضور داشته‌اند.

بر پایهٔ برخی منابع مادها میان قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد حکومتی یکپارچه برای سرزمین‌های مادی تشکیل ندادند و در این رابطه برخی معتقدند که به نظر می‌رسد آن چه در بارهٔ نهادهای تمدنی و حکومتی مادها در متون تاریخی (هردوت و پس از وی) روایت شده‌است، تصویری متعلق به هخامنشیان و پارس‌ها باشد که سپس به تن و قامت مادهایی که روزگارشان گذشته بود، پوشانده و بازسازی شده‌است.[۱۸] آن چه از متون آشوری - که اسنادی معاصر با دوران مادها هستند - برمی‌آید، آن است که مادها از سدهٔ نهم تا هفتم پ. م. نتوانسته بودند چنان پیش‌رفتی بیابند که سبب هم‌گرایی و اتحاد و سازمان‌یافتگی قبایل و طوایف پراکندهٔ ماد بر محور یک رهبر و فرمان‌روای برتر و واحد - که بتوان وی را پادشاه کل سرزمین‌های مادنشین نامید؛ آن گونه که هرودوت، دیاکو را چنین می‌نماید، شده باشد.پادشاهان آشور در ضمن لشکرکشی‌های پرشمار خود به قلم‌رو سکونت مادها، همواره با شمار فراوانی از «شاهان محلی» (حاکمان مستقل شهرهای مختلف) روبه‌رو بوده‌اند و نه یک پادشاه واحد حاکم بر کل سرزمین‌های مادنشین.

شاهنشاهی ماد در زمان هووخشتره به بزرگ‌ترین پادشاهی غرب آسیا حکومت می‌کرد و سراسر ایران را آن چنان که در نقشه سرزمین ماد هویدا است برای نخستین بار در تاریخ به زیر یک پرچم آورد. هوخشتره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود. پایه‌گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.

مجموعه لشکرکشی‌های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م؛ و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.

هرودوت می‌نویسد:

آشوری‌ها در آسیا پانصد سال حکومت کردند، اول مردمی که سر از اطاعت آن‌ها پیچیدند، مادها بودند. اینان برای آزادگی جنگیدند، رشادت‌ها کردند و از قید بندگی رستند.

سالشمار

  • در سال ۸۱۰ پیش از میلاد آداد-نراری سوم به ماد لشکر کشیدو صفحات غربی فلات ایران را تصرف کرد.
  • در سال ۶۳۳ پیش از میلاد سکاها به ماد حمله کردند. ۹ سال بعد در سال ۶۲۴ پیش از میلاد مادها، سکاها را شکست داده و عقب می‌رانند
  • در سال ۶۱۲ پیش از میلاد ماد و بابل متحد شدند و هووخشتره به نینوا مرکز آشور حمله کرد و پادشاهی آشور را برانداخت.
  • در سال ۵۵۰ پیش از میلاد ایشتوویگو شاه ماد از کوروش شکست می‌خورد و پیرو آن هگمتانه به تسخیر کوروش در می‌آید.
  • در سال ۱۵۵ پیش از میلاد مهرداد یکم سرزمین ماد را تسخیر می‌کند.

منبع‌شناسی تاریخ ماد

 
 

نخستین اشاره به قوم ماد در کتیبه‌ای‌ست که گزارش حملهٔ شلمانسر سومبه سرزمین موسوم به پارسوا، در کوه‌های کردستان، (سال ۸۳۷ ق م) بر آن ثبت شده است. مادها از نژاد هند و اروپایی به شمار می‌روند و محتمل است که در تاریخ هزار سال قبل از میلاد از کناره‌های دریای خزر به آسیای باختری آمده باشند.

اکنون با کاوش در مناطق غرب ایران از مادها آثاری در تپهٔ هگمتانه در دست است. تپهٔ هگمتانه تپه‌ای تاریخی با پیشینه‌ای متعلق به دوران ماد است.روایات مورخین یونانی نیز حاکی از آن است که این شهر در دورهٔ مادها (از اواخر قرن هشتم تا نیمهٔ اول قرن ششم قبل از میلاد)، مدت‌ها مرکز شاهنشاهی مادها بوده‌است و پس از انقراض آن‌ها نیز به عنوان یکی از پایتخت‌های هخامنشی (پایتخت تابستانی) به شمار می‌رفته‌است. گفته‌های هرودوت مورخ یونانی، در قرن پنجم قبل از میلاد، مهم‌ترین مأخذ تاریخی در این مورد است. در حقیقت برای نوشتن تاریخ سلسلهٔ ماد اولین بار در نیمه دوم قرن پنجم قبل از میلاد هرودوت مورخ یونانی کوشش کرده‌است.

در کتیبه‌های تیگلت‌پیلسر سوم که در قرن هشتم پیش از میلاد نوشته شده‌است و سناخریب و اسرحدون و شلمانسر سوم نیز به ناحیهٔ ماد اشاره کرده‌اند.

متون عهد عتیق کتاب مقدس نیز تا حدودی برای بازسازی تاریخ ماد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این متون در دوره‌های تاریخی گوناگونی نوشته شده‌اند و به‌جز برخی از قسمت‌های کتاب‌های عزرا و دانیال که به زبان آرامی نوشته شده‌اند، همهٔ این متون به زبان عبری نگاشته شده‌اند. کتاب‌های پیامبران ناحوم و حبقوق که تقریباً هم‌زمان بوده‌اند و در سدهٔ هفتم پیش از میلاد می‌زیستند، سقوط فوری دولت آشور را شرح می‌دهند. ناحوم سقوط مصیب‌بار نینوا را که در سال ۶۱۲ پیش از میلاد توسط مادها و بابلی‌ها تسخیر شد را گزارش کرده و حبقوق دربارهٔ تسخیر آشور در سال ۶۱۴ پیش از میلاد توسط مادها سخن می‌گوید. احتمالاً پیش‌گویی‌های هر دو کتاب به زمانی که دولت آشور هنوز پابرجا بوده تعلق دارند ولی در دوره‌ای بوده‌اند که سرانجام مصیبت‌بار دولت آشور، آشکار به نظر می‌رسید.


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


فال قهوه و تعاریف آن

فال قهوه به معنای خواندن و تفسیر نشانه های بازمانده قهوه در فنجان، ریشه در هنر تفسیر تفاله چای در چین باستان دارد. چای که در اصل نوشیدنی راهبان بود، در فنجانهایی زنگوله شکل نوشیده میشد .

قبل از اینکه فال چای در میان این راهبان مرسوم شود، آنها با بررسی نقوش ایجاد شده در قسمت داخلی زنگوله های معبد به پیش بینی اینده میپرداختند و بعدها فرم زنگوله را برای فنجانهای بدون دسته چای خوری به کار بردند.

این شیوه پیشگویی بعدها در نزد اعراب و با استفاده از تفاله قهوه مرسوم شد. دانه قهوه برای اولین بار توسط اعراب و در حدود سال ۶۰۰ میلادی کشف شد و کاشتن و نوشیدن آن تا صدها سال جزو اسرار این قوم بود.

اعراب در ابتدا قهوه را بدون برشته کردن و به صورت سبز دم میکردند که یک نوشیدنی رقیق مانند چای از آن حاصل میشد. در اواخر قرن ۱۳ میلادی آنها ابتدا قهوه را بو داده، آسیاب میکردند و سپس دم کرده آنرا مینوشیدند.

مرکز کشت قهوه در یمن بود و کم کم استفاده از آن در سراسر شبه جزیره عربستان رواج یافت و بعدها توسط حکام عثمانی به ترکیه رسید. اولین قهوه خانه جهان به نام کیواهان KivaHan، در سال ۱۴۷۵ در قسطنطنیه تاسیس شد.

ورود قهوه به اروپا و پیدایش فالگیران
شناسایی و آغاز مصرف قهوه توسط ساکنان اروپای غربی و آمریکا تا اواخر قرن ۱۸ میلادی صورت نگرفت.

در وین سال ۱۶۸۳، هنگامی که ترکان مجبور به شکستن محاصره وین شدند، ۵۰۰ گونی قهوه را بر جا گذاشتند. یک تاجر لهستانی متهور از این قهوه استفاده کرد و اولین قهوه خانه برلین را راه اندازی نمود.

قهوه به سرعت مبدل به نوشیدنی دلخواه طبقه متوسط اروپایی شد و قهوه خانه های متعدد در گوشه و کنار برپا شدند. اصطلاح باریستا Barista، به معنای یک قهوه چی که بتواند نوشیدنیهای مختلفی از قهوه تهیه کرده و در این کار استاد باشد، در همین دوران بر سر زبانها افتاد.

موج محبوبیت قهوه باعث به وجود آمدن حرفه های جانبی هم شد که از جمله پر سابقه ترین و ماندگارترین آنها، پیشگویی با تفاله قهوه توسط زنان فالگیری بود که به Cup-Women شهرت داشتند.

هر کسی که با پیش زمینه خرافی، به دنبال مشورت با نیروهای ماورا الطبیعه بود با کیسه کوچکی پر از قهوه بو داده به سراغ این زنان می آمد. در بسیاری از آثار ادبی کلاسیک آن زمان به هنر خواندن نشانه های داخل فنجان اشاره شده است که از جمله میتوان به کتاب “بر گرداگرد آتش ذغال سنگ” (Round About Our Coal-Fire) منتشر شده در سال ۱۷۳۱، اشاره نمود :” ما یک جور مادر-ساحره داشتیم…که کارشان پیشگویی سرنوشت آدمها با پخش کردن قهوه و چای بود”.

اولین گروه این پیشگویان، کار خود را در پاریس آغاز کردند و سپس کار خود را در آلمان نیز گسترش دادند. فال قهوه بسیار محبوب و در عین حال بدنام بود و اخطارهای رسمی مبنی بر تحریم این کار و توقیف فالگیران و فال نوشان منتشر شده بود.

حدود سی سال بعد در سال ۱۷۴۲، یک جزوه با عنوان ” نبیه فنجان قهوه همراه با مشاهدات جی.جی.بی G.G.B. ” در لایپزیک منتشر شد و ده سال پس از آن در مجارستان جزوه ای دیگر به نام ” هنر و دانش پیشگویی در قهوه و دم کردنیهای دیگر” در دسترس مردم قرار گرفت.

فال قهوه چیست؟
فال قهوه، خواندن و تفسیر نشانه ها توسط واسطه ای است که از قهوه مانند گوی بلورین فالگیرهای کولی استفاده میکند. قهوه ترک آسیاب شده بیش از هر نوع قهوه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و روند اجرای پیشگویی در همه جای دنیا یکسان است.

قهوه نوشیده میشود و فنجان محتوی تفاله قهوه با آداب خاصی بر روی نعلبکی برگردانده میشود و پس از خشک شدن توسط مورد مطالعه فالگیر قرار میگیرد. اشکالی که بر دیواره فنجان تشکیل شده اند تشخیص داده شده و تفسیر میشوند و هر کس با کمی تمرین و تمرکز و با آزاد گذاشتن ناخودآگاه خود میتواند این اشکال را به خوبی تعبیر نماید.

در واقع تفاله قهوه یا چای، اشکال ابرها، لکه های سنگفرش، گلهای قالی و استخوانهای خرگوش (که در آفریقا به کار میرود)، همه اشکال و نمادهایی هستند که میتوان آنها را با دانستن علم نشانه شناسی و مراجعه به درونیات و درک خود از هر تصویر، معنا نمود.

چگونه یک فنجان قهوه ترک را برای پیشگویی بخوانیم؟
خواندن علایم چای و قهوه به نام تاسیوگرافی (
Tasseography) شهرت دارند که از لغت عربی”طاسه” به معنای فنجان گرفته شده است. فال بینی با قهوه به خصوص در میان اهالی یونان، ایران، ارمنستان، روسیه و یوگوسلاوی رواج دارد.

مطالعه کتابهایی که در آن به معنای نمادها و نشانه ها میپردازد میتواند در یافتن و تعبیر این نشانه ها موثر باشد. در مطالب بعدی بیشتر به سمبولیسم یا رمزگرایی خواهیم پرداخت اما در اینجا معنای تعدادی از رایج ترین نقوش و نمادها را برایتان مینویسم:

•   حلقه یا دایره : انجام یک معامله، خواستگاری و نامزدی
•   حلقه هایی که نقطه هایی در میانشان باشد: میل به داشتن فرزند تحقق مییابد
•   آتش بازی: مشاجره، مشکلات شخصی ناگوار
•   مربع: خانه تازه
•   خطوط: سفر، یک پروژه که اگر خط مشخص و واضح باشد به معنای موفقیت آمیز بودن آن است
•   شمع: محقق شدن یک آرزو، دریافت کمکی از ماورا و قابلیت عمل کردن به یک قول
•   اسب سوار: مرد تازه ای در زنگی، اخبار خوش، نامزدی
•   گربه: یک شخص دمدمی مزاج (اگر سفید باشد خوب و اگر سیاه باشد بد است)
•   صلیب: پیروزی در یک کار سخت
•   نردبام: موفقیت اجتماعی، ترقی، تغییر
•   پنجره باز: یک شکست خوش عاقبت
•   طاووس: شکوه و جلال، تجمل، چیزی که موجب افتخار شود
•   پروانه: بوالهوسی
•   ماهی: پولی که میزان آن متناسب با اندازه ماهی است
•   پرنده: خبر خوش
•   موش(صحرایی): دزدی


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


زیبا ترین لابی های هتل های جهان +عکس

یباترین لابی های هتل در جهان +عکس

اولین فضایی که در بدو ورود به هر هتلی، توجه مهمانان را به خود جلب می کند، لابی هتل است. در این گزارش نگاهی می اندازیم به زیباترین و مجلل ترین لابی های هتل در نقاط مختلف جهان.
 
 
به گزارش گروه وبگردی 20:30: اولین فضایی که در بدو ورود به هر هتلی، توجه مهمانان را به خود جلب می کند، لابی هتل است. در این گزارش نگاهی می اندازیم به زیباترین و مجلل ترین لابی های هتل در نقاط مختلف جهان.

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


15 مکان شگفت انگیز جهان
مکان های مختلفی روی زمین وجود دارد؛ جنگل، کوه، دریا، دریاچه و... زمین پر از شگفتی است. شاید شگفت انگیزترین آنها همین هایی باشد که قرار است ببینید، شاید هم نه! ولی به هرحال آنها فوق العاده اند، مثل اینکه یک دنیای دیگر هستند.
 
 
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
Zhangye Danxia، چین
Zhangye Danxia، چین
Zhangye Danxia، چین
Zhangye Danxia، چین
غارهای مررین کاررا
غارهای مررین کاررا
غارهای مررین کاررا
غارهای مررین کاررا
مزارع لاله، هلند
مزارع لاله، هلند
مزارع لاله، هلند
مزارع لاله، هلند
کاپادا دیامانتیا، برزیل
کاپادا دیامانتیا، برزیل
کاپادا دیامانتیا، برزیل
کاپادا دیامانتیا، برزیل
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
پارک ساحلی هیتاچی، ژاپن
پارک ساحلی هیتاچی، ژاپن
غارهای کرم شب تاب، نیوزیلند
غارهای کرم شب تاب، نیوزیلند
حفره آبی بزرگ، بلیز
حفره آبی بزرگ، بلیز
پلکان هایکو، هاوایی
پلکان هایکو، هاوایی
کاپادوکیه، ترکیه
کاپادوکیه، ترکیه
تونل عشق، اوکراین
تونل عشق، اوکراین
دریای ستارگان، مالدیو
دریای ستارگان، مالدیو
ساحل وهیتهاون، استرالیا
ساحل وهیتهاون، استرالیا
منبع : مشرق

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


دریاچه ای شگفت انگیز در شیراز
یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز می‌باشد.پایین آمدن سطح آب دریاچه و به تَبَع آن افزایش شوری آب سبب می‌شود که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شود، مهیا شود.

به گزارش گروه وبگردی 20:30دریاچه مهارلو در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز، یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود. این دریاچه به وسیله سه رودخانه خشک، حمزه و سروستان و همچنین روان‌آب‌های کوه‌های مجاور تغذیه می‌شود. این دریاچه ۲۸ کیلومتر طول، ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر عرض دارد و به طور کلی مساحت آن ۲۵۷ کیلومتر مربع می‌باشد و به دریای آزاد راه ندارد. از آنجا که میزان تبخیر در دریاچه مهارلو بالاست، بخشی از بستر آن را لایه‌ای از نمک می‌پوشاند و فقط در بخش‌های شمالی و مرکزی آن با عمق بسیار کم و شوری زیاد، آب وجود دارد.از دریاچه مهارلو برای تهیه نمک صنایع استان فارس استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز می‌باشد.پایین آمدن سطح آب دریاچه و به تَبَع آن افزایش شوری آب سبب می‌شود که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شود، مهیا شود. . کشندهای قرمز نوعی از جلبک‌ها می‌باشند که نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی که شوری آب بالا می‌رود، این جلبک‌ها رشد بیشتری می‌یابند. تکثیر بیش از حد این موجودات سبب می‌شود که تراکم جلبک‌ها در سطح آب بالا رفته و به صورت لایه‌ای قرار گیرند که مانع از تبادل هوا با آب و در نهایت کاهش اکسیژن می‌شود. در این شرایط برخی از این موجودات سمّی را تولید می‌کنند که برای آبزیان یک خطر بالقوه به شمار می‌رود و از این رو حیات آبزیان و جانوران مجاور دریاچه را به خطر می‌اندازد. مهم‌ترین جانورانی که در مجاورت این دریاچه زندگی می‌کنند، فلامینگو، مرغابی، تنجه، اردک سرسبز، آبچلیک، چوکا و آنقوت می‌باشند.

  منبع:افتاب

با تشکر از وب گردی بیست و سی شبکه دو

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


عجیب ترین لباس های محلی دنیا (به همراه عکس )

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 
 

قبیله ها در نقاط مختلف دنیا از لباس های محلی متفاوتی استفاده می‌کنند. بعضی از آنها رنگارنگ و زیبا ساخته شده و بعضی به نظر زشت و غیر عادی به نظر می‌رسند. این تنوع فرهنگی است که زیبایی ها را بوجود آورده است.

تصاویر این لباس های محلی عجیب و غریب و بعضا زیبا و جالب را در ادامه ی این پست ببینید.
 
امیدواریم از تماشای آنها لذت ببرید.

1. زنی از گروه های قومی سیاه مایو، استان گوئیژو، چین

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

2. زنی از منطقه ی افار اتیوپی که دندان های تیز و براق خود را در معرض نمایش قرار داده است!

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

3. قبیله ای ساکن در مناطق کوهستانی شرق رودخانه OMO اتیوپی

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

4. فردی از قبلیه ی پاپوآ گینه نو. کلاه گیس این فرد از موی طبیعی انسان و پر پرندگان نادر ساخته شده است.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

5. زنان یمنی با سرپوش های عجیب خود

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

6. لباس های رنگارنگ و روش زنان قبیله ردهت مایو چین

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

7. دختری از قبیله ی سورما اتیوپی

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

8. نگهبانی از قبیله ی داناکیل، اتیوپی

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

9. یک زن از قبیله ی هوبرا در نامیبیا و آنگولا. اعضای این قبیله موهای خود را با مخلوطی از روغن و گل اخری رنگ، پوشش می دهند.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

10. زنی از قبیله ی لانگ هورد مایو در چین. پوششی که این زن بر روی سر خود دارد، از موی اجداد متوفی خود درست شده است!

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

11. کلاه های بومی زنان بولیوی.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

12. زنان کچوا پرو در لباس سنتی رنگارنگ خود.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

13. یک زن از قبیله ی سورما، سودان جنوبی.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

14. زنان بومی مایاها از گواتمالا

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

15. زنی از قبیله ی کونا در پاناما.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

16. پوشش جالب و عجیب زنان یمنی

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

17. زن اتیوپیایی

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)

 

18. پوشش زیبای زنی در جشنواره INTI Raymi، پرو، کوسکو، ماچو پیچو.

عجیب ترین لباس های محلی دنیا (عکس)



:: برچسب‌ها: عجیب ترین لباس های مختلف دنیا ,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


وصيتي ماندگار از آلبرت انيشتين

    وصيتي ماندگار از آلبرت انيشتين

بعد از مرگم بگذاريد جسمم به ديگران كمك كند كه به حيات خود ادامه دهند . چشمهايم را به انساني بدهيد كه هرگز طلوع آفتاب و وچهره يك نوزاد را نديده است .  قلبم را به كسي هديه بدهيد كه از قلب جز خاطره درد هاي پياپي وآزار دهنده چيزي به ياد ندارد خونم را به نوجواني بدهيد كه او را از تصادف ماشين بيرون كشيده اند وكمكش كنيد تا زنده بماند تا نوه هايش را ببيند كليه هايم را به كسي بدهيد كه زندگيش به ماشيني بستگي دارد كه هر هفته خون او را تصفيه مي كند . استخوانهايم ، عضلاتم و تك تك سلولهايم واعصابم را برداريد وراهي پيدا كنيد كه آنها را به پاهاي يك كودك فلج پيوند بزنيد . هر گوشه از مغز مرا بكاويد ، سلولهايم را اگر لازم شد ، برداريد و بگذاريد به رشد خود ادامه دهند تا با كمك آنها پسرك لالي بتواند با صداي دو رگه خود ودخترك ناشنوائي زمزمه باران را روي اتاقك شيشه اش بشنود آنچه را كه از من باقي مي ماند بسوزانيد وخاكسترم را به دست باد بسپاريد ،تا گلها را بشكفند ، اگر قرار است چيزي از وجود مرا دفن كنيد بگذاريد خطاهايم ، ضعفهايم وتعصباتم نسبت به همنوعانم دفن شوند . گناهانم را به شيطان وروحم را به خدا بسپاريد و اگر گاهي دوست داشتيد يادم كنيد . عمل خيري انجام دهيد ، يا به كسي كه نيازمند شماست ، كلام محبت آميزي بگوئيد .

 

 

 

                                       اگر آنچه را كه گفتم انجام دهيد ،

                                           هميشه زنده خواهم ماند

                                                           وصيت نامه آلبرت انيشتين 

 

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


تاکسی ها در شهرها و کشورهای مختلف

تاکسی ها در شهرها و کشورهای مختلف


 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

آیا تا به حال به رنگ ها و طرح های تاکسی ها در کشورهای مختلف توجه کرده اید؟ تصویر روبرو تاکسی ها در بارسلونا را نمایش می دهد.

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های باکو پایتخت آذربایجان

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های بارسلونا در اسپانیا

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های برلین مرکز آلمان

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی موتوری در آمستردام پایتخت هلند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین. اکثرا تاکسی ها مدل Renault 12 هستند.

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در ونیز ایتالیا

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی سه چرخه در دهلی نو مرکز هند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در هنگ کنگ

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی ها در استانبول

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های تورنتو در کانادا

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی سه چرخه در کنیا

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در هاوانا پایتخت کوبا

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی مدل فورد ماستنگ در ریگا مرکز لتونی

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

این تاکسی ها سال هاست که در لندن مرکز انگلیس خدمات می دهند.

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های برقی در والتا مرکز مالت

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی ها در مکزیک فولکس واگن مدل بیتل هستند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

در مسکو پایتخت روسیه اتومبیل های مختلفی به عنوان تاکسی استفاده می شود. تصویر روبرو خودرویی از شرکت آلمانی مایباخ (Maybach) است که قیمت آن 400 هزار دلار است.

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در موزامبیک

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در نیویورک

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های آبی هم در نیویورک محبیوبیت زیادی دارند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در نیکاراگوئه

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

در فرانسه اتومبیل های مختلف و لوکس به عنوان تاکسی استفاده می شوند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی های پراگ مرکز جمهوری چک

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

این هم تاکسی های آینده در پراگ

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

و نمونه ای از تاکسی در پرو

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در سانفرانسیسکو

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی ها در اشتوتگارت آلمان

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در بمبئی هند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در بانکوک مرکز تایلند

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی سه چرخه در توکیو ژاین

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

یک مدل تاکسی در ویتنام

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی در شنژن چین

 

مدل های تاکسی ها در کشورهای مختلف

 

تاکسی ها در شانگهای چین

با تشکر از سایت ندا


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


ببر ماهی

ببر ماهی گولیات ، هیولای رودخانه + فیلم + عکس

 
در این فیلم بیننده شاهد گونه ای ماهی با نام ببر ماهی گولیات خواهد بود که به واقع اسمش برازنده هیبتش است. نوعی ماهی که حتی کروکودیل ها نیز از آن بیم دارند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لومتن، جرمی واد ماجراجوی مشهور در جریان تهیه یکی از قسمت های مستند رایورز مونسترز ( هیولاهای رودخانه ) موفق شد در رودخانه کنگو در آفریقا گونه ای ماهی را صید کند که واقعا یک هیولا است.

ببر ماهی گولیات می تواند طولی بیش از 1.70 متر و وزنی بالغ بر 45 کیلو داشته باشد. با این حال، نقطه قوت این ماهی 32 دندان مثلث شکل به اندازه 3.5 سانتیمتر و سبعیت ذاتی اش است. این ماهی آب شیرین حتی از کروکودیل های رودخانه کنگو هم بیم ندارد.

ببر ماهی گولیات با آرواره های قوی و دندان های مرگبار می تواند به راحتی گوشت طعمه را چنان به سرعت جدا کند که حیوان بینوا حتی متوجه بلایی که به سرش آمده است، نشود.

دندان های این ماهی خواه جنس نر خواه ماده به یک شکل و اندازه بوده و به گونه ای است که مانند یگ گیره درون هم بسته می شوند. این ماهی در زبان محلی مبنگا نام دارد.

این ماهی گونه های مختلفی دارد که در شاخه های رودخانه کنگو زندگی می کنند . با توجه به اینکه عمق رودخانه کنگو در برخی از نقاط حدود 230 متر است هنوز برخی از گونه های این ماهی ناشناخته باقی مانده اند.


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


نگین خرمهره در سنگهای قیمتی
 

همه چیز درباره خرمهره

همه چیز درباره خرمهره
همه چیز درباره خرمهرهReviewed by جواهربازار on Jun 9Rating: 3.5خرمهرههمه چیز درباره خرمهره , خرمهره چیست,خواص خرمهره,شناسایی خرمهره اصل,از خرمهره چه می دانید؟
 
 

 

خرمهره چیست و خواص واقعی آن کدام است؟

داستان ها و افسانه های مختلفی درباره خرمهره وجود دارد.

برخی آن را شادی آور تلقی می کنند، برخی خرمهره را باعث ایجاد مهر و محبت دانسته، برخی آن را محافظ در برابر امواج منفی و…

اما در حقیقت خرمهره چیست و چه خواصی دارد؟

خرمهره

نگین خرمهره ، سنگ نیست!

خرمهره، خون لخته شده در گردن الاغ است که پس از گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی، خشک و سخت شده و به شکل یک غده در می آید.

در هیچ حدیث و روایتی از هیچ کدام از معصومین (ع) خواص مثبتی برای آن ذکر نشده و همچنین در هیچ کتب علمی نیز به عنوان یک منبع انرژی مثبت به شمار نرفته است.

حقیقت خرمهره، خرافات است و بس !

داستان ها و افسانه هایی که درباره استفاده از خرمهره و خواص مثبت آن مطرح شده، تماما خرافه بوده و هیچ سندیت مذهبی و یا علمی ندارند.

خرمهره جزء سنگ ها و جواهرات قیمتی به شمار نمی رود.

متاسفانه برخی فروشندگان ، نگین خرمهره را به عنوان یک سنگ قیمتی معرفی کرده و به همین عنوان قیمت های هنگفتی را برای محصولات خود مطرح می کنند.

اگر به دنبال شادی، آرامش، رهایی از انرژی منفی و… هستید، پیشنهاد می کنیم از سنگ های معدنی اصیل استفاده نموده و با توکل به یگانه خالق عالم، خدای رحمان و رحیم و شفاعت ائمه و معصومین (ع) به مراد خود دست یابید. (انشاءالله)


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


فهرست شاهان هخامنشی و تاریخ سلطنت هر کدامشان ذکر شده است

فهرست شاهان هخامنشی

از ویکی‌پدیا
ردیفنام شاهدوران حکومت
۱ کوروش بزرگ حدود ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد
۲ کمبوجیه دوم ۵۳۰ تا ۵۲۲ پیش از میلاد
۳ گئومات ۵۲۱ پیش از میلاد
۴ داریوش بزرگ ۵۲۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد
۵ خشایارشا ۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد
۶ اردشیر یکم ۴۶۵ تا ۴۲۴ پیش از میلاد
۷ خشایارشای دوم ۴۲۴ پیش از میلاد
۸ سغدیانوس ۴۲۴ تا ۴۲۳ پیش از میلاد
۹ داریوش دوم ۴۲۳ تا ۴۰۴ پیش از میلاد
۱۰ اردشیر دوم ۴۰۴ تا ۳۵۸ پیش از میلاد
۱۱ اردشیر سوم ۳۵۸ تا ۳۳۸ پیش از میلاد
۱۲ ارشک ۳۳۸ تا ۳۳۶ پیش از میلاد
۱۳ داریوش سوم ۳۳۶ تا ۳۳۰ پیش از میلاد

محتویات

شجره‌نامه

 
 
 
 
 
 
 
 
 
کوروش بزرگ
۵۵۹–۵۲۹
 
کاساندان
ملکه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
داریوش بزرگ
۵۲۲–۴۸۶
 
آتوسا
ملکه
 
کمبوجیه دوم
۵۳۰–۵۲۲
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
خشایارشا
۴۸۵–۴۶۵
 
آمستریس
ملکه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اردشیر یکم
۴۶۵–۴۲۴
 
داماسپیا
ملکه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
خشایارشای دوم
۴۲۴
 
سغدیانوس
۴۲۴–۴۲۳
 
داریوش دوم
۴۲۳–۴۰۴
 
 
 
پروشات
ملکه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
استاتیرای یکم
ملکه
 
اردشیر دوم
۴۰۴–۳۵۸
 
 
 
 
 
 
 
 
اوستانوس
شاهزاده
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اردشیر سوم
۳۵۸–۳۳۸
 
آتوسا
ملکه
 
 
 
سیسیگامبیس
شاهدخت
 
 
 
آرشام
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ارشک
۳۳۸–۳۳۶
 
 
پروشات دوم
شاهدخت
 
 
 
 
 
داریوش سوم
۳۳۶–۳۳۰
 
استاتیرای دوم
ملکه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روشنک
دختر والی باختر
 
 
اسکندر مقدونی
شاه ایران و مقدونی
 
 
 
 
 
 
 
استاتیرای سوم
شاهدخت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

منابع:

تاریخ ایران باستان


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


آشنایی با گرانقیمت ترین هتل های ایران

 

با تشکر از سایت وب گردی

آشنایی با گران ترین هتل های ایران

 

هتل بزرگ داریوش، هتلی 5 ستاره با الهام از تخت جمشید و به صورت نمادین بیانگر افتخار و عزت ایران باستان در دوران هخامنشیان در جزیره کیش با سرمایه ای معادل 125 میلیون دلار در زمینی به مساحتی 121 هزار و 330 متر ساخته شد.

هتل اسپیناس تهران

آشنایی با گران ترین هتل های ایران


پس از سوددهی هتل اسپیناس آستارا در مساحتی به وسعت 3 هزار مترمربع و زیربنای 27 هزار مترمربع در بلوار کشاورز تهران ساخته شد. مراحل ساخت این هتل 27 ماه طول کشید و برای ساخت آن 56 میلیارد تومان هزینه و سرانجام اسفندماه 1388 افتتاح شد. اسپیناس در چند سال گذشته توانسته عنوان بهترین هتل ایران را از آن خود کند.
 


هتل بزرگ داریوش

آشنایی با گران ترین هتل های ایران


هتلی 5 ستاره با الهام از تخت جمشید و به صورت نمادین بیانگر افتخار و عزت ایران باستان در دوران هخامنشیان در جزیره کیش با سرمایه ای معادل 125 میلیون دلار در زمینی به مساحتی 121 هزار و 330 متر ساخته شد. این هتل 500 تخت دارد و از امکاناتی مانند سال بیلیارد، پینگ پونگ، ماساژورهای تایلندی، قایق سواری و کلاسیک شو برخوردار است و ساکنان آن می توانند از تخفیف 50درصدی باغ پرندگان و پارک دلفین ها هم استفاده کنند.


هتل عباسی اصفهان

آشنایی با گران ترین هتل های ایران


در حقیقت قدیمی ترین هتل ایران است. البته نه به این معنا که ساختمان آن از زمان صفویان تاکنون به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گرفته است. این مجموعه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد که آن را به مادرش پیشکش کرد.

 از این رو، مدرسه و کاروانسرای مادر شاه نامیده شد. در سال 1336 به پیشنهاد آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی و طراح و سازنده موزه ملی ایران، شرکت سهامی بیمه ایران تصمیم گرفت با توجه به موازین اداره عتیقه جات وقت در این عمارت صفوی مهمانسرایی برپا کند و در سال 1343 مهمانسرا به بهره برداری رسید.


هتل صخره ای لاله کندوان

آشنایی با گران ترین هتل های ایران


یکی از استثناترین هتل های جهان محسوب می شود چرا که سومین هتل صخره ای در دنیاست. روستای تاریخی کندوان در 22 کیلومتری شهر اسکو در 62 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. این هتل دارای 40 اتاق است که فاز اول آن در سال 1387 و فاز دوم آن تیرماه 2 سال پیش به بهره برداری رسید.

قدمت روستای کندوان زیاد است و هتل کندوان هم با الهام از خانه های روستایی و به همان شیوه سنتی ساخته شده. بلندی تپه های مخروطی و هرمی این خانه ها گاهی تا 60 متر می رسد که همانند کندوهای عسل در دل کوه حفر شده اند.


ملک التجار

آشنایی با گران ترین هتل های ایران


آخرین هتل این فهرست است. رئیس جامعه تورگردانان ایران چندماه پیش خبر دارد، یزد تنها شهری است که در آن مشکل کمبود هتل وجود ندارد آن هم به این دلیل که بسیاری از خانه های قدیمی این شهر در بافت سنتی به هتل تبدیل شده اند.

از بین تمام هتل های سنتی یزد، چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هتل ملک التجار گران ترین هتل یزد است. عمارت ملک التجار متعلق به خانواده مادری علی اصغرخان شیرازی، تاجر یزدی است. در زمان قاجار، ناصرالدین شاه به او عنوان ملک التجار را داد. این عمارت 13 سال پیش به عنوان هتل به بهره برداری رسید.

هفته نامه زندگی مثبت


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


زندگی نامه دلاور مرد تنگستان رئیس علی دلواری

رئیس‌علی دلواری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
رئیس‌علی دلواری
Raeis Ali Delvari.jpg
رئیس علی دلواری
محل تولد دلوار
تاریخ تولد ۱۲۶۱
محل مرگ تنگک صفر (بوشهر)
تاریخ مرگ ۱۲ شهریور ۱۲۹۴
محل دفن وادی السلام، نجف، عراق
تابعیت Flag of Iran.svg ایرانی
فرماندهی فرمانده نیروهای تنگستان
جنگ‌ها جنگ جهانی اول، (ایران و انگلستان)
کارهای مهم محافظت از مرزهای جنوب کشور ایران (بوشهر)
 
تندیس رئیس‌علی دلواری در ورودی بندر دلوار
 
رئیس‌علی دلواری

رئیس‌علی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی/ ۱۸۸۲–۱۹۱۵ میلادی) استبداد ستیز، مشروطه‌خواه و علاوه بر این‌ها رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.

 

 

زندگینامه رئیس‌علی دلواری در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلواراز توابع تنگستان متولد شد. مادر رئیس علی بنام شهین و پدرش زائیر محمّد کدخدای دلوار بود که بعدها به «معین‌الاسلام» ملقّب شد. باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند، پاسداری از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.

مبارزات مشروطه‌خواهی رئیس‌علی او با همراهی دیگر مشروطه خواهان بوشهر را از حاکمیت استبداد محمدعلی شاه قاجار خارج کرد. در سال ۱۲۸۷ ه. ش/ ۱۹۰۸ میلادی به درخواست ملاعلی تنگستانی و سید مرتضی مجتهداهرمی که مخالف استبداد محمد علیشاه قاجار بود، بوشهر را تصرف کرد و حدود ۹ ماه شهر را در کنترل داشت.

رئیس‌علی و جنگ جهانی اول در آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتی‌های جنگی انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر در ۸ اوت ۱۹۱۵/ ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ بصورت تدریجی قصد اشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند. یک روز پس از اشغال بوشهر، چهارده نفر از ساکنین آن علیه اشغالگران اعتراض کردند، ولی چون اهل جدال و اسلحه نبودند دستگیر و به هندوستان تبعید شدند. بدنبال کسب تکلیف رئیسعلی از علماء، حکم جهادیه علمای نجف توسط شیخ محمدحسین برازجانی به انضمام حکم خود شیخ وی ابلاغ گردید. رئیس علی همراه دوستش خالو حسین دشتی در اوایل ماه رمضان ۱۳۳۳ قمری در عمارت حاج سید محمدرضا کازرونی، پس از مذاکراتی با وی آمادگی خود را برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیسی اعلام داشت.

نبرد دلوار نیروهای انگلیسی همزمان با حمله به بوشهر قصد تصرف ناحیه دلوار را داشتند. دلوار محلی بود که پیش از آن چندبار سربازان انگلیسی به آن جا تجاوز کرده، اما طعم شکست را در این ناحیه چشیده بودند. رئیس علی دلواری و شیخ حسین خان چاه کوتاهی و زایرخضرخان اهرمی از این وقایع آگاه و در مقام دفاع از وطن بر آمدند. قیام دلیران تنگستان علیه اشغالگران آغاز شد و نیروهای متجاوز انگلیسی که قریب به پنج هزار نفر بودند در دام دلیر مردان تنگستانی گرفتار آمدند و عده زیادی از متجاوزان انگلیسی در این حمله کشته شدند. عملیات چریکی پیروزمندانه رئیس علی، سایر مبارزان تنگستان را تشویق به همراهی با او کرد. تا تابستان

نبرد بوشهر زمانی که مقامات انگلیسی تصمیم قطعی دربارهٔ اشغال بوشهر و پیشروی به سوی شیراز را داشتند به منظور تطمیع رئیس علی، دونفر از متابعان را به دلوار گسیل داشتند تا موافقت او را با پیاده شدن قوای انگلیس در کرانه خلیج فارس و حرکت به سوی شیراز جلب کنند. نمایندگان حیدرخان ضمن ملاقات با رئیس علی متذکر شدند که چنانچه او از قیام علیه قوای اشغالگر صرف نظر کند، مقامات انگلیسی چهل هزارپوند به او خواهند پرداخت. رئیس علی در پاسخ می‌گوید: «چگونه می‌توانم بی‌طرفی اختیار کنم در حالی که استقلال ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته‌است؟»

پس از مراجعت نمایندگان حیدرخان، نامه تهدیدآمیز از طرف مقامات انگلیسی به رئیس علی نگاشته شد مبنی بر این که: «چنانچه بر ضد دولت انگلستان قیام و اقدام کنید، مبادرت به جنگ می‌نماییم، در این صورت خانه‌هایتان ویران و نخل‌هایتان را قطع خواهیم کرد.» رئیس علی در پاسخ مقامات انگلیسی نوشت: «خانه ما کوه‌است و انهدام و تخریب آن‌ها خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است. بدیهی است که در صورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد.»

کشتن جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش برتری یابند. رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده به نام ،از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شده‌است، که برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدیو می‌تواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آنزمان برابر بوده باشد.

مدفن و بزرگداشت پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزاده‌ای در روستای «کله بند» به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیس‌علی، او را در جوار حرم علی بن ابی‌طالب در وادی‌السلام دفن کردند.کنگره هشتادمین سال کشته شدن وی در سال ۱۳۷۳ در بوشهر برگزار شد. همه ساله بزرگداشت وی در استان بوشهر بخصوص محل تولد وی دلوار در سالروز کشته شدن او گرامی داشته می‌شود.

در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلوری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده‌استفرزندان رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی بنام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوه‌های رئیسعلی از بهادر، سه نفر بنامهای غلامحسین، فرنگیس و گل‌اندام می‌باشند که هیچ‌کدام در قید حیات نیستند. گل‌اندام شهیدی آخرین نوه زنده رئیس‌علی بود که در خرداد ماه ۱۳۹۴ بدرود حیات گفت.همرزمان

 
رئیس علی دلواری و همرزمانش

از همرزمانی که دوش بدوش او جنگیدند و پس از کشته شدن وی نیز مبارزات خود را ادامه دادند:

جستارهای وابسته

موزه رئیسعلی دلواری

منابع دلوار امروزه شهری از توابع شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر است.

پیوند به بیرون پایگاه کنگره بزرگداشت صدمین سال شهادت رئیس علی دلواری


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


مناظر طبیعی شگفت انگیزی که شکل قلب به خود گرفته اند

مناظر طبیعی شگفت انگیزی که شکل قلب به خود گرفته اند!

افراد عاشق پیشه و کسانی که به ماجراجویی علاقه فراوانی دارند؛ حتما از دیدن این شگفتی های طبیعی قلبی شکل در جهان به وجد می آیند. از جزایر کوچک مرجانی گرفته تا دریاچه ها و تنگه های قلبی شکل! مادر طبیعت به خوبی ثابت کرده است که به همراه عشق فراوانی که با انسان به اشتراک می گذارد، یک نوع حس خوش طبعی هم در خود دارد.

نگاهی به ۶ مورد از عجایب جهان می اندازیم که به طور طبیعی شکل قلب را به خود گرفته اند.

جزیره کوچک مرجانی – استرالیا

خارج از جزایر Whitsunday در استرالیا یک جزیره قلبی شکل کوچکی وجود دارد که به طور طبیعی شکل گرفته و در سطح آب به شکل قلب ظاهر شده است. این جزیره کوچک مرجانی را فقط می توان از آسمان مشاهده و تحسین کرد؛ چون غواصی کردن، یا رفتن به روی آن و هر نوع عمل مشابه ممنوع است که همین امر باعث شده که برای گرفتن تصاویر از بالا و یا پیشنهادات ازدواج، این جزیره از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. متاسفانه استرالیا برای توسعه جزایر مرجانی خود در جزیره اصلی در نزدیکی Whitsunday، برنامه هایی در پیش گرفته است که ممکن است زندگی این جزیره را در سال های آتی به خطر اندازد.

Heart-Reef-Australia-537x358

تنگه ایکس – آریزونا

شکاف بین تنگه ها مملو از رنگ ها و شکل های مختلف هستند، شکل های نواری و مارپیچی آن اغلب اوقات موجب خطای دید انسان ها می شود. تنگه ایکس، که در سرزمین Navajo در مسافت ۳۰ دقیقه ای با آریزونا واقع شده است؛ یک نوع جایگزین عاری از سکنه برای تنگه بزکوهی آنتلون ( یکی از عجایب زیبای طبیعی جهان در آریزونا) به شمار می رود. بعضی از دیواره های این تنگه دارای بیش از ۴۶ متر ارتفاع هستند ولی چیزی که این تنگه را متمایز کرده است وجود تصاویر شگفت انگیزی است که از آن گرفته شده است. در بین این تصاویر یک قلب سیاه هم دیده می شود که از میان شعله های نارنجی و قرمز رنگ نمایان است.

X-Canyon-Arizona-537x358

Lac Calvaresc ( دریاچه قلبی شکل ) – سوییس

در ارتفاع ۲۱۳۳ متری در بالای کوه کالانکا بین دره های کالانکا و مسکولکینا در کوه های آلپ سوییس، کوهنوردان می توانند شاهد دیدن دریاچه قلبی شکلی به اسم Lac Calvaresc ( به معنای دریاچه قلب ) باشند، یک محیط زیبا که در تابستان آب سرد خود را در اختیار علاقه مندان می گذارد. موش خرما ها  نیز از این دریاچه به اندازه کافی لذت می برند. افرادی که از این دریاچه دیدن می کنند؛ باید یک مسافت سه روزی را به صورت پیاده به همراه اندکی کوه نوردی طی کنند و تمام طول راه در اقامت گاه هایی که در کوه ها قرار گرفته اند، سپری کنند.

Lake-Calvaresc-Switzerland-537x357

Isla Corazón ( جزیره قلبی شکل ) – آرژانتین

این جزیره جنگلی که بر روی آب های یخ دریاچه ماسکاردی در آرژانتین قرار گرفته است؛ شکل زیبایی از قلب را به خود گرفته است. بسیاری از افرادی که بر روی رودخانه کایاک سواری میکنند؛ در اینجا برای گرفتن عکس، رد و بدل کردن بوسه های عاشقانه توقفی کرده و خاطراتی از خود در یکی از زیباترین جزایر دنیا به جا می گذارند.

Isla-Corazon-Argentina-537x358

سنگ های قلبی شکل -Maui

در شمال کاپالوآ در غرب Maui، در بین سنگ ها شکافی دیده می شود که به شکل قلب است. موج های مرتفعی که از سطح اقیانوس به آنجا می رسند؛ منظره ای شگفت انگیز به این سنگ اضافه می کنند و بسیاری از افراد عکس های یادگاری زیبایی از این ناحیه گرفته اند.

Heart Shaped Rock Hole

سد سنگی به شکل دو قلب – تایوان

با آنکه این منظره زیبا را نمی توان دقیقا ساخت طبیعت نامید زیرا این ماهی گیران بودند که برای به دام انداختن ماهی هایی که طی جزر و مد به این سمت می آمدند، این سد را ساختند. ولی چنین ساختار زیبایی که در شهرستان Chimei تایوان قرار دارد، ارزش سفر کردن و دیدن مناظر زیبا و یادگیری چیزهایی در رابطه با سنت ماهیگیری وروش های آن در گذشته، دارد.

Double-Heart-Weir-Taiwan-Carrie-Kellenberger-537x359

 منبع : http://inhabitat.com/6-heart-shaped-natural-wonders-to-make-your-lover-swoon/

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


داستان واقعی ریز علی خواجوی( دهقان فداکار )
داستان واقعی ریزعلی خواجوی (دهقان فداکار)
 
او در سن سی‌ودو سالگی شب هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد. در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد. این کار نتوانست مسئولین قطار را آگاه سازد و در نهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود توانست باعث توقف قطار شود.به گفتهٔ او پس از توقّف قطار مردم ناراضی از قطار پیاده شدند و او را کتک زدند. تا اینکه او آنها را متوجه خطری که در انتظار آنها بود ساخت. پس از آنکه مسافرین با چشم خود ریزش کوه را دیدند به تشکر و عذرخواهی از او روی آوردند.

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


زندیان پس از کریم خان زند
تاریخ ایران
تاریخ ایران
دوران باستان
نیا-ایلامی ۳۲۰۰–۲۷۰۰ پ.م.
عیلام ۲۷۰۰–۵۳۹ پ.م.
منائیان ۸۵۰–۶۱۶ پ.م.
 
شاهنشاهی
ماد ۶۷۸–۵۵۰ پ.م.
  (سکاها ۶۵۲–۶۲۵ پ.م.)
هخامنشیان ۵۵۰–۳۳۰ پ.م.
سلوکیان ۳۱۲–۶۳ پ.م.
اشکانیان ۲۴۷ پ.م.–۲۲۴ پس از میلاد
ساسانیان ۲۲۴–۶۵۱
 
سده‌های میانه
خلفای ثلاثه ۶۵۱–۶۵۶
امامان معصوم ۶۵۶–۶۶۱
امویان ۶۶۱–۷۵۰
خلافت عباسیان ۷۵۰–۱۲۵۸
زیاریان
۹۲۸–۱۰۴۳
صفاریان
۸۶۷–۱۰۰۲
آل بویه
۹۳۴–۱۰۵۵
سامانیان
۸۷۵–۹۹۹
 
غزنویان ۹۶۳–۱۱۸۶
سلجوقیان ۱۰۳۷–۱۱۹۴
خوارزمشاهیان ۱۰۷۷–۱۲۳۱
ایلخانان ۱۲۵۶–۱۳۳۵
چوپانیان
۱۳۳۵–۱۳۵۷
مظفریان
۱۳۳۵–۱۳۹۳
جلایریان
۱۳۳۶–۱۴۳۲
سربداران
۱۳۳۷–۱۳۷۶
 
تیموریان ۱۳۷۰–۱۴۰۵
قراقویونلو
۱۴۰۶–۱۴۶۸
تیموریان
۱۴۰۵–۱۵۰۷
آق‌قویونلو
۱۴۶۸–۱۵۰۸
 
معاصر اولیه
صفویان ۱۵۰۱–۱۷۳۶
 
افشاریان ۱۷۳۶–۱۷۵۰
زندیان
۱۷۵۰–۱۷۹۴
افشاریان
۱۷۵۰–۱۷۹۶
 
 
قاجاریان ۱۷۹۶–۱۹۲۵
 
معاصر
خاندان پهلوی ۱۹۲۵–۱۹۷۹
دولت موقت ایران ۱۹۷۹–۱۹۸۰
جمهوری اسلامی ۱۹۸۰–امروز

زندیان پس از کریم‌خان زند

پس از در گذشت کریم خان زند دگرباره جانشینان او به جان هم افتادند و با جنگ و نزاع‌های مستمر، زمینهٔ تقویت و کسب اقتدار آغا محمد خان و سلسلهٔ قاجار را فراهم آوردند. در سال لطفعلی خان آخرین فرمانروای زند پس از رشادت‌های بسیار، به دست آغا محمدخان قاجار کشته شد. در آن زمان کرمان پایتخت زندیه بود. آغامحمدخان با به دست آوردن شهر شیراز دست به کشتار کسانی که از دودمان زند بودند زد، پسران لطفعلی خان را اخته نمود و دستور تجاوز جنسی به زن باردار و دختر لطفعلی خان زند و دیگر زنان این دودمان را داد و گروهی از افراد طایفهٔ زند نیز به اطراف متواری شدند تا دست آقامحمد خان به آنان نرسد.[نیازمند منبع]

عده‌ای از وابستگان نزدیک این خاندان را با خود به تهران آورد و در قلعه‌ای قدیمی در یافت‌آباد امروزی زندانی نمود که در اواخر قاجاریه توانستند اراضی اطراف را به دست آورند و همان‌جا اقامت کنند و دیگر وابستگان این خاندان یا کشته شدند یا به عثمانی گریختند و یا مهاجرت کردند تا جان زن و فرزندانشان در امان باشد. امروزه در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و خراسان بازماندگان طایفه زند زندگی می‌کنند.

دستگاه دیوانی زند به رهبری حاج ابراهیم کلانتر که به لطفعلی خان خیانت کرده بود یکراست به قاجارها پیوست و به جز تنی چند که به واپسین فرمانروای زند تا دم مرگ وفادار ماندند دیگران رویهٔ ابراهیم خان را پیش گرفتند.

کوچ طوایف زند

مسجد وکیل در شهر شیراز یادگار کریم خان زند

تعدادی از طایفه زند چون وضعیت را نامناسب دیدند و بزرگان طایفه زند هرکدام برای رسیدن به قدرت دست به کشتار یک دیگر زده بوده‌اند، شبانه و مخفیانه به سمت کوهستان‌های سخت‌گذر حرکت کردند تا جان زن و فرزندانشان در امان باشد و تا زمانی که سلسله عوض شد در همان‌جا می‌زیستند وانگاه که قتل‌عام علیه این طایفه به پایان رسید و بعد از مرگ آقا محمد خان قاجار که کینه این طایفه را بر دل داشت باز مانده طایفه کریم خان به یاسوج کنونی کوچ کردند ودران مکان اقامت گزیدنند و در این مدت صاحب مال و منال خوبی شده بوداند. بعد سال‌ها مخفیانه زندگی کردن حاج نیاز بزرگ طایفه به سمت اردکان فارس هجرت نمود وبا ورود ایشان به این منطقه کسی یارای مقابله با این طایفه تازه‌وارد را نداشت و به بزرگی و خانی منطقه درآمد و ایشان برای همیشه در این مکان اقامت کردند و بعد از حاج نیاز فرزندش حاج علی خان وفرزندان ایشان بر بلوکات اردکان فارس خانی و کلانتری کردند و از این طایفه در فارسنامه ناصری یاد شده‌است. ایشان کلیه دهات مجاور را خریداری کردند و خراج سالیانه حکومت را یکجا می‌پرداختند این طایفه برای قدردانی از زحمات حاج نیاز بعدها نام خانوادگی نیازی را برای فامیل خود انتخاب کردند از حاج نیاز یاسیچی قران‌های خطی بر پوست آهو برای وراث آن به جای مانده‌است؛ و در دوره پهلوی که مبارزات علیه خوانین آغاز شده ایشان بدون مقاومت قدرت را به حکومت مرکزی تحویل دادند. فارسنامه ناصری

از دیگر بازماندگان طایفه زند که به یافت آباد از مناطق تهران کنونی تبعید شده بودند نیز در اواخر دوره قاجاریه ، و بعد از او مرتضی خان زند معروف به مرتضی خان یافت آبادی موفق به تملک یافت آباد، اسلام شهر و روستاهای اطراف شدند که البته در رابطه با این مالکیت همواره باعبدالحسین میرزا فرمانفرما معروف به از شاهزادگان صاحب نفوذ قاجار اختلافاتی وجود داشت که در نهایت پس از نزاعی طولانی و خشونت بار در دوران پهلوی اول با رای دادگاه مالکیت یافت آباد به خوانین زند رسید. مرتضی خان یافت آبادی نیز همچون دیگر اقوام خود جوانمرد و مردم دار بود و به عنوان یکی از پیشگامان اصلاحات ارضی بخش عمده‌ای از زمین‌های یافت آباد را به صورت داوطلبانه به مردم واگذار کرد.[نیازمند منبع] مقبره رو به تخریب وی در قبرستان یافت آباد واقع شده‌است.

فرمانروایان زند

  • کریم خان زند: در ۱۱۶۳ ه‍. ق. در اتحادی سه‌گانه که شاه اسماعیل سوم صفوی را به پادشاهی رساند، سپهسالار ایران شد. در ۱۱۶۵ ه‍. ق. با شکست علیمردان خان بختیاری، برای مدت کوتاهی وکیل‌الدولهٔ شاه اسماعیل سوم شد ولی در همان سال از محمدحسن خان قاجار شکست خورد و شاه اسماعیل سوم به محمدحسن خان پناه برد و ساکن اشرف شد و مقام وکالت به محمدحسن خان رسید. در ۱۱۷۱ ه‍. ق. در حالی که بیشتر مناطق ایران را از دست داده بود در شیراز به محاصرهٔ محمدحسن خان در آمد ولی شیراز سقوط نکرد. یک سال بعد ورق برگشت و محمدحسن خان شکست خورد و کشته شد و شاه اسماعیل سوم دوباره نزد او بازگشت و کریم خان بار دیگر وکیل‌الدوله گردید. با مرگ شاه اسماعیل سوم در ۱۱۸۷ ه‍. ق. کریم خان از به پادشاهی رساندن حیدر میرزا (فرزند شاه اسماعیل سوم) خودداری نمود و خود را وکیل‌الرعایا نامید.
  • ابوالفتح خان زند (بار نخست، ۱۱۹۳ ه‍. ق): فرزند ارشد کریم خان که در آغاز توسط زکی خان زند (برادر مادری کریم خان) به فرمانروایی برگزیده شد، سپس زکی خان برادر کوچک‌تر ابوالفتح خان یعنی محمدعلی خان را شریک او در فرمانروایی کرد. با ظنین شدن زکی خان به او از فرمانروایی کنار گذاشته شد. در این دورهٔ کوتاه قدرت اصلی در دست زکی خان بود.
  • محمدعلی خان زند (۱۱۹۳ ه‍. ق): برادر کوچک‌تر ابوالفتح خان، که نخست شریک فرمانروایی ابوالفتح خان شد و سپس با برکناری برادر، یگانه فرمانروای زند گردید. در این دورهٔ کوتاه قدرت اصلی در دست زکی خان بود.[
  • ابوالفتح خان زند (بار دوم، ۲۸ جمادی‌الاول ۱۱۹۳ - یکشنبه ۹ شعبان ۱۱۹۳ ه‍. ق): با کشته شدن زکی خان بار دیگر به فرمانروایی رسید ولی پس از مدت کوتاهی توسط صادق خان زند (برادر تنی کریم خان) برکنار شد.
  • صادق خان زند (یکشنبه ۹ شعبان ۱۱۹۳–۱۸ ربیع‌الاول ۱۱۹۵ ه‍. ق): پس از محاصرهٔ نافرجام شیراز، به کرمان رفت و آن جا را تصرف کرد. با ترور زکی خان خود را به شیراز رساند و مدت کوتاهی فرمانروایی ابوالفتح خان را پذیرفت ولی اندکی بعد او را برکنار کرد و خود قدرت را به دست گرفت. سرانجام از علیمراد خان زند شکست خورد و به قتل رسید و به روایتی خودکشی کرد.

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


فهرست پادشاهان آشور

فهرست پادشاهان آشور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آشور قدیم

نامدوران پادشاهی
 
سارگون یکم ۱۹۲۰ - ۱۸۸۱ (پیش از میلاد)
 

آشور میانه

نامدوران پادشاهی
آداد نراری اول ۱۴۰۰ - ؟
شلمانصر یکم ۱۲۶۳ - ۱۲۳۳ (پیش از میلاد)
آشوراوبالیت یکم ۱۳۶۵ - ۱۳۳۰ (پیش از میلاد) یا
۱۳۵۳ - ۱۳۱۸ (پیش از میلاد)
 
اددنراری یکم  
شلمانصر یکم ۱۲۶۳ - ۱۲۳۳ (پیش از میلاد)
توکولتی‌نینورتای یکم  
تیگلت‌پیلسر یکم ۱۱۱۵ - ؟
تیگلت‌پیلسر دوم ۹۶۷ - ۹۳۵ (پیش از میلاد)

آشور نو

امپراتوری آشور نو در اوج قدرت و عظمت
نامدوران پادشاهی
آشور-دان دوم ۹۳۵ - ۹۱۲ (پیش از میلاد)
آداد-نراری دوم ۹۱۱ - ۸۹۰ (پیش از میلاد)
توکولتی-نینورت ی دوم ۸۸۹ - ۸۸۴ (پیش از میلاد)
آشور-ناصیر-پال دوم ۸۸۳ - ۸۵۹ (پیش از میلاد)
شلمنسر سوم ۸۵۸ - ۸۲۳ (پیش از میلاد)
شمشی-آداد پنجم ۸۲۴ - ۸۱۱ (پیش از میلاد)
آداد-نراری سوم ۸۱۱ - ۷۸۳ (پیش از میلاد)
شلمنسر چهارم ۷۸۲ - ۷۷۳ (پیش از میلاد)
آشور-دان سوم ۷۷۳ - ۷۵۵ (پیش از میلاد)
آشور-نراری پنجم ۷۵۵ - ۷۴۵ (پیش از میلاد)
تیگلات-پیلسر سوم ۷۴۵ - ۷۲۷ (پیش از میلاد)
شلمنسر پنجم ۷۲۶ - ۷۲۲ (پیش از میلاد)
سارگون دوم ۷۲۱ - ۷۰۵ (پیش از میلاد)
سناخریب ۷۰۴ - ۶۸۱ (پیش از میلاد)
اسرحدون ۶۸۱ - ۶۶۹ (پیش از میلاد)
آشور بانی‌پال ۶۶۹ - ۶۳۱/۶۲۷ (پیش از میلاد)
آشور-اتیل-ایلنی ؟ - ؟
سین-شومو-لیشیر ؟ - ؟
سین-شر-ایشکون ؟ - ۶۱۲ (پیش از میلاد)
آشور-اوبلیت دوم ۶۱۲ - ؟ (پیش از میلاد)

 

 

 

 

 

 

 

 

             



:: برچسب‌ها: وصيتي ماندگار از آلبرت انيشتين بعد از مرگم بگذاريد جسمم به ديگران كمك كند كه به حيات خود ادامه دهند , چشمهايم را به انساني بدهيد كه هرگز طلوع آفتاب و وچهره يك نوزاد را نديده است , قلبم را به كسي هديه بدهيد كه از قلب جز خاطره درد هاي پياپي وآزار دهنده چيزي به ياد ندارد خونم را به نوجواني بدهيد كه او را از تصادف ماشين بيرون كشيده اند وكمكش كنيد تا زنده بماند تا نوه هايش را ببيند كليه هايم را به كسي بدهيد كه زندگيش به ماشيني بستگي دارد كه هر هفته خون او را تصفيه مي كند , استخوانهايم , عضلاتم و تك تك سلولهايم واعصابم را برداريد وراهي پيدا كنيد كه آنها را به پاهاي يك كودك فلج پيوند بزنيد , هر گوشه از مغز مرا بكاويد , سلولهايم را اگر لازم شد , برداريد و بگذاريد به رشد خود ادامه دهند تا با كمك آنها پسرك لالي بتواند با صداي دو رگه خود ودخترك ناشنوائي زمزمه باران را روي اتاقك شيشه اش بشنود آنچه را كه از من باقي مي ماند بسوزانيد وخاكسترم را به دست باد بسپاريد , تا گلها را بشكفند , اگر قرار است چيزي از وجود مرا دفن كنيد بگذاريد خطاهايم , ضعفهايم وتعصباتم نسبت به همنوعانم دفن شوند , گناهانم را به شيطان وروحم را به خدا بسپاريد و اگر گاهي دوست داشتيد يادم كنيد , عمل خيري انجام دهيد , يا به كسي كه نيازمند شماست , كلام محبت آميزي بگوئيد , اگر آنچه را كه گفتم انجام دهيد , هميشه زنده خواهم ماند وصيت نامه آلبرت انيشتين ,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


تبارنامه سلسله زندیه

 

تبارنامه سلسله زندیه

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آغابیگم
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آغابیگم
 
 
زکی‌خان
 
کریم‌خان
فرمانروایی ۱۱۲۹ تا ۱۱۵۸ خورشیدی
 
 
 
 
 
صادق‌خان
فرمانروایی ۱۱۵۸ تا ۱۱۶۰ خورشیدی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
صیدمرادخان
فرمانروایی ۱۱۶۷ تا ۱۱۶۸ خورشیدی
 
 
 
علیمرادخان
فرمانروایی ۱۱۶۱ تا ۱۱۶۴ خورشیدی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ابوالفتح‌خان
فرمانروایی ۱۱۵۸ خورشیدی
 
محمدعلی‌خان
فرمانروایی ۱۱۵۸ خورشیدی
 
جعفرخان
فرمانروایی ۱۱۶۴ تا ۱۱۶۷ خورشیدی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
لطفعلی‌خان
فرمانروایی ۱۱۶۸ تا ۱۱۷۳ خورشیدی
 

 

 

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


سنگ بابا غوری یا عقیق سلیمانی

سنگ باباغوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
انگشتر با نگین باباقوری سبز
سنگ باباقوری
عقیق یمانی گونه‌ای سنگ باباقوری است که رگه‌های ان سرخ‌رنگ‌اند. این نمونه ۲٫۵ سانتیمتر پهنا دارد.
صحنه چیرگی شاپور یکم بر والرین، امپراتور روم، که بر سنگ باباقوری دارای رگ‌های سرخ (عقیق یمانی) کنده‌کاری شده‌است.

سنگ باباقوری (Onyx) یا جَزع یمانی نوعی سنگ یمانی است که رگه‌دار باشد. بیشتر سنگ‌های باباقوری رگه‌هایی سفید و سیاه دارند. برخی از سنگ‌های باباقوری طبیعی هستند ولی بسیار از آنها را با رنگ کردن و لکه‌دار کردن عقیق تولید می‌کنند. در قدیم از سنگ باباقوری مهره ٔ مدور سیاه و سفیدی درست می‌کردند به شکل و رنگ چشم گوسفند مرده که برای دفع چشم زخم بر کودکان آویخته یا گاه برای زینت استفاده می‌کردند.

سنگ باباقوری را معمولاً به صورت دامله (گنبدی) یا به صورت تیله می‌تراشند و همچنین برای تراش
جزئیات فنی
ترکیب شیمیایی و نام SiO۲ -
۷
وزن مخصوص ۲٫۶۵ - ۲٫۶۶۷
۱٫۵۴۳ - ۱٫۵۵۲ تا ۱٫۵۴۵ - ۱٫۵۵۴
۰٫۰۰۹
علامت نوری مثبت
ویژگی نوری تک‌محوری

گونه‌ها

رنگ رگه‌های سنگ باباقوری سفید و سیاه است. به آن گونه که رگه‌های رنگی‌اش بجای سیاه، طیف‌هایی از قرمز هستند عقیق یمانیمی‌گویند.

  • غروانی: رنگ‌های درهم دارد و طول و عرض آن بلند و قطعه‌های بزرگی از آن یافت شده که از آن ظرف‌هایی ساخته‌اند.
  • بقرانی: کمیاب‌ترین سنگ باباقوری است. خطوط آن مستقیم و بدون کجی امتداد دارد و صفحات آن از سه رنگ قرمز و مرجانی سفید و بلوری شفاف تشکیل شده که گاهی یک رنگ سیاه یا سبز یا زرد در بعض انواع آن وجود دارد و تمام رنگ‌های مذکور طبیعی است و آن که بجز سه رنگ اصلی داشته باشد کمتر یافت میشود.
  • معرق: رگه‌های زیاد دارد. بیشتر آنچه در دست است از این نوع است. رگ‌های باریک موئین با رنگهای مختلط سیاه و قرمز و سفید و گاهی صورت درخت یا حیوان در آن دیده می‌شود.
  • فارسی: به این خاطر که مردم ایران بیشتر به این نوع تمایل داشته‌اند فارسی نامیده شده‌استو این نوع از بقرانی کم‌بهاتر بوده و باباقوری حبشی در مرتبه پست‌تر از این است.
  • بَسلی: نوعی سنگ باباقوری است که لایه بالا و پایین آن قرمز مایل به سیاه باشد و خطوط سفیدی فاصل میان آن دو لایه است

نام‌ها

نام باباقوری را به صورت باباقری، باباغری و باباغوری هم نوشته‌اند.باباقوری نوعی کوری است که در آن چشم، متورم و سیاه و سفید و کدر، به‌رنگ چشم گوسفند مرده، شود و کمی درشت‌تر یعنی بزرگ‌تر از حد عادی گردد.به سنگ باباقوری، عَقیق سلیمانی یا سنگ خلنگ یا قلنج نیز گفته‌اند. خلنگ در فارسی به معنی سیاه‌وسفید است.در عربی و در متون قدیمی‌تر فارسی به سنگ باباقوری، جَزْع نیز گفته‌اند.

توصیفات قدیمی

در لغتنامه دهخدا در مورد سنگ باباقوری یا جزع این‌گونه آمده‌است مهره ٔ یمانی که در او سفید و سیاه باشد. (از متن اللغة). شبه پیسه ٔ یمانی که چشم را در سپیدی وسیاهی به وی تشبیه دهند و اگر آن را در انگشتری کرده بپوشند مورث اندوه و خوابهای پریشان بیمناک و باعث مخاصمت با مردمان است و اگر بر آن موی زنی که زادن بر او دشوار گردد پیچند در ساعت بزاید. (منتهی الارب). شبه پیسه ٔ یمانی که چشم را در سپیدی و سیاهی به وی تشبیه دهند و مهره ٔ سلیمانی گویند. (ناظم الاطباء).مهره ٔ سلیمانی که سفید و سیاه باشد. (از غیاث اللغات) (آنندراج). مهره ٔ یمنی. (محمودبن عمر ربنجنی). مهره‌ای است یمانی منسوب به چشم شاهدان. (شرفنامه ٔ منیری). مهره‌ای است معروف که در او سواد و بیاض هست مثل رگها و در معدن عقیق یافت میشود. (از بحرالجواهر). مؤلف تحفة المؤمنین آرد: سنگی است که از یمن و حبشه خیزد و در او شبیه به چشم و طبقات او خطوط مستدیره ٔسفید و زرد و سرخ و سیاه ظاهر است و به فارسی قسمی از آنرا باباغوری گویند و قسمی سلیمانی است و ظاهراً عین‌الهر نیز نوعی از جنس او باشد. در سیم گرم و خشک و جالی و باحده است و باعث بیداری و جهت یرقان و منع خواب و جهت عسر ولادت پیچیدن آن به موی زنان مؤثر باشد و تعلیق او بر اطفال مورث سیلان آب دهن و رفع ام‌الصبیان و نگاه داشتن او مورث خصومت مردمان با دارنده ٔ او و دیدن خوابهای هولناک است و رافع لقوه و سنون او جهت تنقیه و جلای دندان و ذرور او قاطع خون و جهت رویانیدن گوشت و بردن لحم فاسد و اکتحال او جهت رفع بیاض و نزول آب نافع است. و آنرا دو قسم است، یمانی و چینی. (از شرح قاموس) (از تحفه ٔ حکیم مؤمن). و رجوع به تذکره ٔ داود ضریر انطاکی ص ۱۰۹ و قاموس کتاب مقدس و مخزن الادویه شود. بهترینش یمانی است و وزنش به عقیق نزدیک و سفید و سیاه و سرخ و آمیخته به الوان باشد. (از نزهة القلوب). شَبَه. شَوَق.

لغتنامه دهخدا در ادامه می‌افزایدبیرونی آرد: سنگی است که در صلابت از دیگر سنگها برتری دارد و وزن آن در اصطلاح ما با قیاس بقطب ۶۳۱۸ است. و از معادن عقیق در یمن استخراج میشود و گویند: آن دو را با هم شباهتی است و نیز گویند: در معادن عقیق هند هم یافت میشود و اقسامی دارد که کمیاب‌ترین آن معروف به جزع بقرانی است، که خطوط آن مستقیم و بدون کجی امتداد دارد. و صفحات آن از سه رنگ قرمز و مرجانی سفید و بلوری شفاف تشکیل شده که گاهی یک رنگ سیاه یا سبز یا زرد در بعض انواع آن وجود دارد و تمام رنگهای مذکور طبیعی است و آن که بجز سه رنگ اصلی داشته باشد کمتر یافت میشود. حمزه گوید: جزع را بفارسی قلنج گویند و بقرانی باکری را هلنج ولی لفظ خلنج اختصاص به جزع ندارد بلکه هر موجودی را که خطهای رنگین و شکلهای مختلف باشد خلنج گویند چنانکه به زرافه و روباه و جز آن اطلاق شود بلکه این لفظ به چوبهای رنگین بیشتر اختصاص دارد و نوع رقیق را برای ساختن دسته ٔ کارد و خنجر بکار میبرند. و یک قسم آنرا جزع فارسی گویند بدانجهت مردم آنجا بیشتر بدان تمایل دارند و این قسم از بقرانی کم بهاتر و جزع حبشی در مرتبه پست‌تر از این است. و قسم دیگر بسلی است. نصر گوید: آنرا در زیت جوشانند تا رگهایش استوار گردد. و بعقیده ٔ کندی، معدن همه ٔ اقسام آن نزدیک به معادن عقیق است و تمامی آنها را یک یا دو روز در عسل می‌پزند تا رگهایش باز شود و اگرچنین باشد نزدیک است به آنچه در باب کیمیا آمده‌است که قسمی از سنگها در جوف زمین نمو میکند و قسمی کاهش می‌یابند و بعضی از آنها همچون جزع از رنگی به رنگ دیگر درآیند. قسم دیگر از جزع را غروانی گویند که رنگ‌های درهم دارد و طول و عرض آن بسیار و قطعه‌های بزرگی از آن یافت شده که از آن ظرف‌هایی ساخته‌اند که بگفته ٔ کندی گنجایش سی و اندی رطل آب داشته‌است و نصر قسم دیگری بنام جزع معرق ذکر کرده و شاید این صفت بجهت بسیاری رگ‌های آن باشد. هم او گوید: بیشتر آنچه در دست است از قسم اخیر می‌باشد که رگ‌های باریک موئین با رنگهای مختلط سیاه و قرمز و سفید و گاهی صورت درخت یا حیوان در آن دیده میشود. و در کتاب الاحجار آمده که جزع را معدنی است در چین که بجهت بدیمنی به آن نزدیک نمی‌شوند و تنها مردم بیچاره آنرا استخراج میکنند و به سرزمین‌های دیگر می‌برند، زیرا آن را مورث غم و اندوه می‌پندارند.


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


خواص سنگ عقیق سلیمانی یا بابا غوری

خواص  سنگ عقیق سلیمانی( عقیق بابا قوری )    Botswana Agate:

  • تعادل و تنظیم چاکرای هفتم

  • سنگ ماه تولدمهر ، آبان ، بهمن

  • نماد تغییر و دگرگونی

  • سنگی جهت ایجاد تحول در فرد و افزایش تفکر مثبت و خودباوری

  • زدودن غم و اندوه

  • افزایش درک و شهود درونی

  • کمک به غلبه بر اعتیاد و وسواس های فکری و رفتاری

  • درمان مسائل عاطفی سرکوب شده

  • سنگ موفقیت

  • درمان شکستگی استخوان

  •  دفع سموم از بدن

  • ایجاد توازنی بینظیر بر روی ذهن و روان

  • افزایش عملکرد ذهنی مثبت

  • بهبود تمرکز و توانایی های تحلیلی

  • کاهش خشم و تنش و افزایش حس امنیت و صلح و صفا

  • بهبود چشم ها

  • تنظیم کارایی معده و رحم

  • تزکیه و پاک سازی سیستم لنفاوی و لوزالمعده

  • تقویت رگهای خون

  • درمان اختلالات پوستی

  • کمک به ترک سیگار

  • کمک به جذب اکسیژن در بدن

  • این سنگ معمولا جهت  دفع چشم زخم استفاده می شود

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


ریگ جن مثلث برمودای ایران

ریگ جن

 
 
نمائی از تپه‌های ماسه در مرکز ریگ جن

ریگ جن منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای (تلماسه) در کویر مرکزی ایران است. این منطقه در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد.

این منطقه به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب در گذشته محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط در سال‌های اخیر چند گروه به آن منطقه رفته‌اند .

جغرافیا

کویر«ریگ جن» از صعب العبورترین نواحی دنیا، منطقه کویری و پر از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمکی است. در حال حاضر در این منطقه هیچ علایمی از حیات دیده نمی‌شود. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومتر مربع دارد. هیچ گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد. در بیشتر نقشه‌ها نامی از این منطقه برده نشده است. تنها دو کویر شناس اروپایی در گذشته در سفرنامه‌های خود به وجود چنین کویری در ایران اشاره‌ای کرده‌اند.

اعتقادات بومیان

مردم محلی معتقدند این سرزمین نفرین شده است. در قدیم کاروان‌ها و مسافران هرگز از این کویر عبور نمی‌کردند. قدیمی‌ها معتقد بودند، این سرزمین نفرین شده و پایگاه شیطان‌ها و ارواح پلید است. مردمی که در اطراف این کویر زندگی می‌کنند بر همین باور هستند. این مردم محلی می‌گویند هر کسی که وارد این سرزمین شده زنده نمانده و ناپدید شده است. ریگ جن را مثلث برمودای ایران هم می‌نامند.

تاریخچه سفر به ریگ جن

در سال ۱۹۰۰ حدود ۱۱۴ قبل سون هدین ، کویرنورد بزرگ سوئدی اولین گردشگری بود که سعی کرد ریگ جن را تجربه کند و به ریگ جن پای بگذارید ولی به دلیل باتلاقی بودن منطقه از تصمیمش منصرف شد و از حاشیه غربی و جنوبی ریگ جن عبور کرد. او بعدها در کتاب کویرهای ایران به طور مفصل درباره ریگ جن نوشت تا در سال ۱۹۳۰ حدود ۸۴ سال پیش آلفرنس گابریل با ایده گرفتن از کتاب سون هدین راهی ایران شود و عزم سفر به ریگ جن را کرد. اما او هم تنها توانست از عرض ریگ جن گذشت. تا این که در سال ۱۳۸۰ یعنی بعد از ۷۰ سال از سفر گابریل اولین کویر نورد ایرانی راهی ریگ جن شد تا بتواند طلسم این سرزمین اسرارآمیز را بشکند. دکتر علی پارسا ، برای اولین سفر با شتر راهی ریگ جن شد اما سفرهای بعدیش را با تیم های کویرنوردی انجام داد.[۱]

منابع

«ریگ جن، ترسناک‌ترین کویر دنیا در ایران». شبکه اطلاع رسانی راه دانا.


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


ده برج مرتفع جهان +عکس

عکس : ده برج مرتفع جهان

جام جم : در قرن بيست ويکم آسمان خراش هايي که بين 400 تا 800 متر ارتفاع دارند هرگز مانند اين دوره شايسته اين نام نبوده اند. ده برج مرتفع جهان که در پنج قاره کره زمين واقع شده اند ، نمادهاي شکوه ، ثروت و احترام هستند.

جام جم آنلاين : در قرن بيست ويکم آسمان خراش هايي که بين 400 تا 800 متر ارتفاع دارند هرگز مانند اين دوره شايسته اين نام نبوده اند. ده برج مرتفع جهان که در پنج قاره کره زمين واقع شده اند ، نمادهاي شکوه ، ثروت و احترام هستند. گزارش: بهرام افتخاري








در رده بندي مرتفع ترين
برج هاي جهان مقام نخست به برج دبي تعلق دارد. عمليات احداث اين برج در سال
2004 آغاز شد و براساس برنامه بايد در سال آينده خاتمه يابد. سازندگان آن
ارتفاع نهايي اين برج که هم اکنون از 630 متر فراتر رفته است را فاش نکرده
اند، اما پيش بيني مي شود که ارتفاع نهايي آن حدود 800 متر باشد.

 






دومين برج مرتفع جهان در
اروپا واقع شده است. عمليات احداث برج « راشيا تاور» از سال 2007 توسط شرکت
فاستر اند پارتنرز در محله تجاري شهر مسکو آغاز شده است. ارتفاع نهايي اين
برج 612 متر خواهد بود.

 






ساتياگو کالاتراوا،
آرشيتکت اسپانيايي طراح برج « شيکاگو اسپاير» است که در خاتمه عمليات
اجرايي اندکي بيش از 609 متر ارتفاع خواهد داشت. « شيکاگو اسپاير » مرتفع
ترين برج ايالات متحده و سومين آسمان خراش جهان خواهد بود. احداث اين برج
که در نزديکي دهانه رود شيکاگو رايور در حاشيه درياچه ميشيگان واقع شده در
سال 2011 خاتمه مي يابد.

 






« پنتومينيوم » چهارمين
برج مرتفع جهان نيز در دبي و در قلب منطقه مارينا قرار دارد. احداث اين برج
که در نهايت 516 متر ارتفاع خواهد داشت از سال 2007 آغاز شده است.

 






باز هم اين شيخ نشين دبي
است که پنجمين برج مرتفع جهان در آن واقع شده است. برج العالم که در منطقه
« بيزنس بي » دبي قرار دارد در پايان عمليات اجرايي اش در سال 2011 با 108
طبقه 501 متر ارتفاع خواهد داشت.

 






احداث برج شانگهاي ورلد
فايننشال سنتر در بندر شانگهاي چين از سال 1997 آغاز شده و بايد در سال
جاري خاتمه يابد. اين برج با 492 متر ارتفاع بلندترين برج قاره آسيا و
ششمين برج مرتفع جهان مي شود.

 






برج اينترنشنال کامرس سنتر
در هنگ کنگ که احداث آن در سال 2010 خاتمه خواهد يافت با 484 متر ارتفاع
مقام هفتمين برج مرتفع جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

 






برج گوانگژو در شهر کانتون
چين در حال احداث است. اين برج با 450 متر ارتفاع نهايي هشتمين آسمان خراش
جهان خواهد بود که البته با آنتني که برفراز آن نصب مي شود ارتفاعش به 610
متر بالغ خواهد شد.

 






احداث برج تايپه 101 در
شهر تايپه ، پايتخت تايوان در سال 2004 خاتمه يافت. اين برج با 448 متر
ارتفاع براي مدت کوتاهي مرتفع ترين برج جهان بود ، اما اکنون در مقام نهم
جاي گرفته است.

 






برج « فريدوم تاور » در
محله منهتن نيويورک و در محل سابق برج هاي دو قلوي مرکز تجارت جهاني که در
حادثه 11 سپتامبر 2001 نابود شدند ، در دست احداث است. احداث فريدوم تاور
از آوريل 2006 آغاز شده است


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


نمونه واژه های تاتی

نمونه واژه‌های تاتی

در گویش‌های:

  • اسفروین
  • سگزآباد
  • شال

در گویش اسفروینی

برخی از واژه‌های زبان تاتی به گویش اسفرورین (از توابع شهرستان تاکستان در استان قزوین)

  • کجا: کوآ / kuặ/ کجا:اکو
  • آنجا: بورَ /Bura/ آنجا:براء
  • برف: وارَ /vara/ برف :ور
  • پدر: پیه /piya/ پدر: ببه
  • مادر: مایَه /mặya/ مادر: ما. یا (ننه)
  • برادر: برا /Bərặ/ برادر :برا
  • خواهر: خاک (Khak) خواهر: خؤ
  • پسر: پور (Pura) پسر: کوته
  • دختر: تیتی (Titi) دختر:کیله
  • من: اَز (Az)
  • تو: ته (Ta)
  • ما: آما (Ama)
  • شما: شما (Shema)
  • او (مؤنث): آیَه (Aya)
  • او (مذکر): آندا (Anda)
  • مرا: چمن (Chemen)
  • تو را: اِشت (Eshte)
  • پریروز: اَپِری (Aperi)
  • دیروز: اَزیر (Azira)
  • امروز: آرو (Aru)
  • فردا: سابا (Saba)
  • پس‌فردا: پسرا (Pesara)
  • خانه: کی یه (Kiya)
  • حیاط: کِلاگا (Kelaga)
  • باغ: رَز (Raz)
  • بیرون: بَر (Bar)
  • بالا: جُر (Jor)
  • کفش: چُستُه (Chosto)
  • قاشق: کَنچه (Kanche)
  • گربه: مَرچین (Marchin)
  • سگ: اَسبه (seba)
  • مرغ: کرگ (Karg)
  • تخم‌مرغ: کرخا (Karkha)
 

در گویش سگز آبادی

برخی از واژه‌های زبان تاتی به گویش روستای سگزآباد (از توابع شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین)

  • خانواده
  • خانه: چیَ
  • پدر: دَدَ (dada)
  • مادر: مایَ (maya)
  • پسر: فِر (fer)
  • دختر: تی تی (titi)
  • خواهر: خاچَ (khcha)
  • برادر: برا (bera)
  • برادر زن: زن برا
  • خواهر زن: زن خاجه
  • مادر زن: زن مایَه
  • پدر زن: زن پیه
  • مادر بزرگ: پیلَه مایَ
  • عروس: وِیه
  • داماد: زوما
  • میوه
  • سیب: اَسواَ
  • خربزه: چالیچَه
  • گلابی: اَنبری
  • هندوانه: هَندونهَ
  • زردآلو: شِلونیکَ
  • انگور: اَنجروَ
  • زمان
  • امروز: آرِو
  • دیروز: اَزیرَ
  • پری روز: پَریرَ
  • فردا: صَبا
  • پس فردا: سَرا
  • پسین فردا: پَرچینی
  • پسون فردا: پس پَرچینی
  • ظهر: نمِرو
  • غروب: دَمِ شوم
  • شب: شؤ
  • جانور
  • گربه: مَرچین
  • سگ: اَسب
  • گوسفند: چاروا
  • گاو: گُئوَ
  • گرگ: وَرگ
  • مرغ: کَرگَ
  • خرگوش: خَروش
  • گنجشک: گُئوش
  • کیوتر: کُؤتر
  • پوشاک
  • شلوار: شالوار
  • پیراهن: شوی
  • کفش: پوجار
  • کمربند: قیش
  • آب و هوا
  • برف: فرف
  • باران: وارون
  • تگرگ: تی اَرس
  • صفت
  • کوچک: قیجل (ghijel)
  • بزرگ: پیل (pil)
  • خوب: خار (khar)
  • بد: پیس (pis)
  • اشاره
  • این: جِم (jem)
  • کجا: چوآ (choa)
  • اینجا: اِندیا (endia)
  • جهات
  • بالا (زبر): جوئر
  • پائین (زیر): جیرا
  • جلو: پَرون
  • عقب: پَسا
  • وسط: مونینجا
  • ضمایر
  • من: اَ (a)
  • تو: تَ (ta)
  • او :آ (a)
  • ما: اَما (ama)
  • شما: اماهاین، شما (emahayn,shema)
  • آنها: آهاین (ahayn)
 

در گویش شالی

برخی از واژه‌های زبان تاتی به لهجهٔ شهرشال (استان قزوین)

  • خانواده
  • پیَه = پدر
  • مایَ = مادر
  • برا = برادر
  • خاکه = خواهر
  • تتی = دختر
  • پورَ = پسر
  • میوه
  • رَز = باغ انگور
  • چالج = شالی
  • جانور
  • جیلی = جوجه
  • مرچینه = گربه
  • پاجار = کفشدسِ
  • صفت
  • خواریش = خوبی؟
  • نمونه جمله
  • بی = بیا
  • بشه = برو
  • کاگو بیش = کجا بودی؟
  • بی کیه؟ بفرمایید منزل.
  • چنه = چرا، برای چه؟
 

نمونه فعل‌های تاتی

رساندنarasendon

رسیدن arasesan

افتادن ikatan

انداختن ijayntan

نشستن neshtan

خرد کردن - ریز کردن benjaton

بریدن berian

ریسیدن reshtan

دیدن vintan

رفتن shian

اجازه دادن - امکان دادن ashtan

آمدن omian

آوردن aydan

شیر خوردن از مادر (حیوانات) shet akhardan

شیر دادن به بچه حیوانات bochobAndon

نگه داشتنن - متوقف کردن nia dashtan

خواباندن bokhosondan

خوابیدن khotan

مردن mardan

دوشیدن doshesan

دوختن dotan

گفتن vaatan

زیر دندان خرد کردن bookooroojoston

کشتن - ذبح کردن bookooshton

ساییده شدن boosoonoston

شکستن beshkeston

شکاندن shekastan

ریختن - به زمین ریختن ikardan

با دست فشردن boshghAloston

شستن shoordan

قطع کردن bosAndon

قطع شدن - جدا شدن bososton

ساییدن - آسیاب کردن bossovoston

جا انداختن - در جای خود قرار دادن der antay

واژگون کردن agardenesan

خاموش کردن ikoshtan

پاشیدن opAtan

گرفتن igatan

نهادن (بر جایی نهادن) nayan

گذاشتن به زمین همراه با رها کردن hArengaton

گم شدن (غیرقابل پیدا شدن)avir abian

پرتاب کردن ijayntan

عقب افتادن peykaton

جلو افتادن pish ikatan

در جلوی خود نگهداشتن pishgatan

رها کردن sarAdAyan

از بین بردن - برانداختن varengatan

برگرداندن - بازگرداندن vegardAndon

برگشتن vegardoston

لیسیدن velishton

برداشتن vigiton

برگشتن agar desan

باد دادن خرمن - افشاندن خرمن voshAndon

با دست زیر و رو کردن voshkaloston

دریدن - پاره کردن vozarAndon

 

گویش‌های تاتی

این زبان یا گروه زبانی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم بندی نمود:

  • حدود مرزی استانهای مرکزی، همدان و اراک: وفسی
  • سرتاسر شهرستان رودبار در استان گیلان به ویژه بخش عمارلو و خورگام
  • روستای کیلیت در جنوب باختری اردوباد در نخجوان، جمهوری آذربایجان: کیلیتی (این زبان احتمالاً مرده است)
  • شهرستان ایجرود در جنوب باختری استان زنجان: خوئینی، سعیدآبادی، حلبی، سفیدکمری، بلبوینی
  • جنوب استان اردبیل و شمال استانهای زنجان و قزوین: خلخالی، طارمی و کلور
  • شهرستان مرند و ارسباران (قره داغ) در استان آذربایجان شرقی: هرزندی، دیزماری
  • شمال استان قزوین و جنوب گیلان: الموتی، رودباری، کوهپایه‌ای
  • شهرستان ساوجبلاغ و شهرستان طالقان به ویژه بخش

وفسی

این گویش در منتهی‌الیه حدود مرزی استان مرکزی با استان همدان، در شمال شهرستان اراک استفاده می‌شود؛ در روستای وفس و سه روستای همجوار، یعنی چهرقان در غرب و فرک و گورچان در شرق. این مناطق تقریباً در یک خط فرضی واقعند که احتمالاً حدود ۲۵۰۰۰ نفر از مهاجرین و ساکنین این روستاها به این لهجه سخن می‌گویند؛ البته در گویش این روستاها به طور جزئی تفاوتهایی مشاهده می‌شود ولی اصل و مبنای آنها یکی است. این روستاها جمعیت ساکن فعلی آنها حدود ده هزار نفر است.

لهجه وفسی که به «وُوسی» موسوم است بنا به آنچه پژوهشگران گفته‌اند، لهجه‌ای از تاتی است. ابراهیم دهگان در کتاب فقه اللغه در ضمن معرفی وفس و واقعه کشتار جمعی آن، گویش وفس را ‹‹ یکی از لهجه‌های قدیم پارسی باستان و شاخه‌ای از تاتی ›› می‌نامند. دکتر معین در جلد چهارم فرهنگ خود تحت عنوان ‹‹ وفسی ››(Vafsi) منسوب به وفس، لهجه اهالی وفس نام می‌برند.آقای افتخار زاده در کتاب گزیده‌ای بر دیوان همافر عراقی وفسی از قول نامبرده می‌نویسد: «نامبرده زبان خویش را تاتی خوانده است.»و همچنین در مجله «ایران کوده» م. مغدم که دربارهٔ گویش دلیجان، آشتیان و وفس بحث کرده، لهجه وفس را تاتی خوانده است.

در فهلویات باباطاهر همدانی کلمات مشابه زیادی با گویش وفسی وجود دارد که به نمونه‌هایی اشاره می‌شود:

«دیرم» (دارم): تن محنت کشی دیرم خدایا، دل حسرت کشی دیرم خدایا
«ته» (تو): بی ته یارب به بستان گل مرویا
«وینم» (ببینم): گرم دسترس نبی آیم ته وینم
«بَسُم» (بشوم، بروم): بسم آنان بوینم که ته وینند
«بوره» (بیا): دمی بوره بوین حالم ته دلبر
«سوته» (سوخته): بوره سوته دلان با ما بنالیم
«واتنی» (گفتنی): به کس درد دل مو واتنی نه

عمارلویی

گویشوران تاتی عمارلو در روستاهای کوهستانی کرانه شاهرود و سفیدرود زندگی می‌کنند. روستاهایی از عمارلو که به گویش تاتی صحبت می‌کنند:

لیاول علیا * پاکده * پارودبار * سنگرود * داماش * گوورد * یکنم * * اسکابن * انبوه * خرمکوه * کلیشم * لایه * ناوه * * ویه * جیرنده

گویش تاتی عمارلو، یکسانی زیادی با زبان پهلوی نشان می‌دهد:

  • تاتی: خوجچیر = پهلوی: حوچیر، حوژیر = پارسی: خوش چهره، خوش گل، زیبا. نمونه: چه خوجچیرَ بی؟! = چه خوشگل شده؟!
  • تاتی: پیلّه = پهلوی: پیل = پارسی: بزرگ. نمونه: آشآن پیلّه بیبین. = اونا بزرگ شدن.
  • تاتی: بیشیَن = پهلوی: بشدن = پارسی: رفتن. نمونه: اَما بیشیم. = ما بریم.
  • تاتی: زوؤان = پهلوی: زوؤان = پارسی: زبان، زبون. نمونه: مُنی زوؤان دِ بوگوتی. = از زبون من گفته.
  • تاتی: زیندَگی = پهلوی: زیندَگی = پارسی: زِندِگی. نمونه: اَما زیندَگی نُکُدیم. = ما زندگی نکردیم.
  • تاتی: نآم = پهلوی: نآم = پارسی: نام. نمونه: آنی نام اسفندیار بِه. = اسمش اسفندیار بود.
  • تاتی: دیه = پهلوی: دیه = پارسی: دِه. نمونه: جیریندیه دِ بِیمین. = از جیرنده اومدن.
  • تاتی: سرشب = پهلوی: سرشب = پارسی: عصر. نمونه: سرشب بازار دِبَست. = عصر بازار تعطیل کرد.

خطری که این گویش‌ها را تهدید می‌کند، مهاجرت ساکنان این روستاها به شهر و تغییر زبان نسل نو که در شهرها زاده و بزرگ می‌شوند است.

نقش زبان تاتی در جنگ ایران و عراق

در جنگ هشت ساله ایران و عراق زبان تاتی نقش تعیین کننده ایی در پیروزی اطلاعاتی ایران ایفا نمود؛ ارتش عراق با شنود مکالمات بیسیم چی‌های ایرانی متوجه تحرکات و برنامه‌های عملیاتی ارتش و سپاه ایران می‌شدند و نیروهای ایرانی از هر کدام از گویشها و زبانهای ایرانی برای مکالمات استفاده می‌نمودند، توسط استخبارات و عراق شنود و ترجمه می‌شد؛ تا اینکه از گویشوران زبان تاتی در دو سوی وفس و چهرقان استان مرکزی انتخاب شده بودند؛ در سال ۱۳۷۰ و سه سال بعد از پایان جنگ، سپهبد امیر صیاد شیرازی فرمانده وقت ایران با حضور در این دو روستا و افشای این موضوع، از مردم و شهدای این دو روستا قدردانی کرد


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر